لینک های دسترسی

Breaking News

یک میلیارد دالر برای تبلیغات نامزدان ریاست جمهوری امریکا


جب بوش در صورت برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، سومین عضو خانواده بش خواهد بود که به قصر سفید راه می یابد
جب بوش در صورت برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، سومین عضو خانواده بش خواهد بود که به قصر سفید راه می یابد

جب بوش، پسر و برادر روسای جمهور پیشین ایالات متحده و یکی از نامزدان برجسته حزب جمهوری خواه در انتخابات سال آینده، یکی از شناخته ترین نام ها در سیاست امروز ایالات متحده امریکا به شمار میرود.

او در ظرف دو هفته در اوسط ماه جون ۱۱،۴ میلیون دالر کمک برای مبارزات انتخاباتی اش جمع آوری کرد و مجموعه کمک های جمع آوری شده ستاد انتخابات بوش تا حال به بیش از ۱۰۳ میلیون دالر می رسد.

ولی فقط حدود سه در صد از مبلغ جمع آوری شده، از طرف اهدا کنندگان انفرادی و کوچک فراهم شده است که میزان کمک مالی هر فرد آن دو صد دالر و یا کمتر از آن می باشد.

شماری از کارشناسان به این باورند که نامزد های جدی انتخابات ریاست جمهوری برای مبارزات انتخاباتی خود ممکن به بیش از یک میلیارد دالر نیاز داشته باشند.

بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات فدرال، ۸۲ در صد افراد کمک کننده، حداکثر مبلغی را که قانون اجازه می دهد، برای مبارزات انتخاباتی جب بوش، کمک کرده اند یعنی ۲۷۰۰ دالر امریکایی.

این موضوع سوالی را مطرح کرده است که آیا آقای بوش حمایت وسیع را در میان مردم عادی امریکا دارد یا خیر.

ولی، محسن میلانی، استاد در پوهنتون کارولینای جنوبی، به این باور است که هر گاه آقای بوش در انتخابات میان حزبی برنده شود، قادر خواهد شد کمک های بیشتری را از مردم عادی امریکا در سراسر ایالات متحده بدست بیاورد.

آقای میلانی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "اگر او انتخابات میان حزبی را ببرد، مردم معمولی امریکا برای او کمک بیشتری خواهند کرد."

به باور میلانی، نامزد های برجسته انتخابات ۲۰۱۶ امریکا به بیش از یک میلیارد دالر نیاز خواهند داشت و مقداری از این کمک ها از سوی امریکاییان عادی تمویل خواهد شد.

یک میلیارد دالر پولی هنگفتی است که شاید تزریق این مقدار پول در یک کشور فقیر و رو به انکشاف، کشور را به گونۀ بی سابقه ای به سوی رشد اقتصادی و انکشاف سوق دهد.

فضل احمد معنوی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که ناظر رسمی انتخابات قبلی ریاست جمهوری امریکا نیزبود، به این باور است که یک میلیارد دالر در انتخابات ایالات متحده فقط در مقایسه با سایر کشور ها هنگفت است.

آقای معنوی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "شاید برای امریکا این پول کلانی نباشد. ولی سایر کشور ها که از دیموکراسی امریکا به گونۀ نمونه پیروی می کنند، این مبلغ پولی کلانی برای آنها خواهد بود."

مصارف هنگفت و جمع آوری کمک به خصوص از سوی شرکت های بزرگ همواره انتقاداتی را نیز در پی داشته است زیرا شرکت های بزرگ از طریق فراهم آوری کمک های گستردۀ مالی، رئیس جمهور و پالیسی های او را در آینده تحت تاثیر آورده می توانند.

به باور آقای معنوی چنین کمک ها تا اندازۀ ارزش دیموکراسی را در امریکا تحت شعاع قرار می دهد.

محمد ظریف شهرانی، استاد مردم شناسی در پوهنتون اندیانای امریکا که از امریکایی های افغان تبار است از جمله منتقدین جدی دخالت شرکت های بزرگ به خصوص شرکت های سلاح سازی در انتخابات ایالات متحده می باشد.

اعانه شرکت های تسلیحاتی

آقای شهرانی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "در پالیسی های خارجی، شرکت ها همیشه کسانی را می خواهند که به مفاد آنان کار کنند و شرکت های تسلیحاتی در بروز جنگ وتقویت آن نفع می برند و به صورت عموم جمهوری خواهان را حمایت می کنند، نه دیموکرات ها را.

بوش یگانه نامزد ریاست جمهوری امریکا نیست که اعضای خانواده اش رهبری قصر سفید را بر عهده داشته است. هیلری کلنتون، نامزد دیگر از حرب دیموکرات است که شوهرش بیل کلنتون، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، دو دوره عهده دار قصر سفید بود.

به باور آقای میلانی، خانم کلنتن نیز از نامزد های برجستۀ است که بیشترین اعانه را برای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری به دست خواهد آورد.

آقای میلانی می گوید نامزدان برای بیان و توضیح برنامه های انتخاباتی خود درایالات متحده به این مقدار پول هنگفت نیاز دارند به ویژه در بخش إعلانات رسانه یی.

اما او تاکید می ورزد که پول و برنامۀ کارا، برای موفقیت یک نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری لازم و ملزوم یکدیگر اند.

به باور آقای میلانی هم مانند برنامه خوب و هم جمع آوری پول نقش برازندۀ در انتخاب شدن رئیس جمهوری امریکا دارد. او گفت نمی توانید این دو را از هم جدا کنید. البته در پهلوی پول برنامه های را که نامزدان می دهند، نیز بسیار مهم است.

یکی از سوالات عمده این است که نامزدان به کدام معیار پول های جمع شده را به مصرف میرسانند.

آقای میلانی و معنوی هر دو می گویند که قوانین در امریکا به گونۀ طراحی شده است که نامزدان چارۀ جز پیروی از قوانین را ندارند و آنان در دریافت اعانه و مصرف آن مجبور اند به صورت شفاف عمل کنند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG