لینک های دسترسی

Breaking News

نهاد های که توسط نابینایان برای نابینایان کار میکنند


 نابینایان با تشکیل بنیادی به همدیگر کمک میکنند
نابینایان با تشکیل بنیادی به همدیگر کمک میکنند
در کنار سایر نهاد ها در افغانستان نابینیان نیز که نیازمندترین قشر جامعه به شمار میروند، برای خود نهاد های را ایجاد کرده اند تا نیازمندی هایشان مرفوع گردد.

در کنار سایر نهاد ها در افغانستان نابینیان نیز که نیازمندترین قشر جامعه به شمار میروند، برای خود نهاد های را ایجاد کرده اند تا در مواقع ضرورت در جهت تحقق نیازمندی های خویش از آن به عنوان یک وسیله استفاده نمایند .

هم اکنون در ولایت هرات بیش از چهار نهاد در بخش نابینایان فعالیت دارند که همه این نهاد ها توسط خود نابینایان مدیریت و رهبری میشوند .

گزارشگر صدای امریکا در هرات میگوید، اینها افرادی اند که وقتی به سوی شان می نگری شاید در ذهنت مفکوره ناتوانی شان نقش بندد، اما وقتیکه با ایشان هم صحبت میشوی انسان های نیرومند وبا اهداف بالای می یابی.

مانند این مرد؛ او که همه چیز را از طریق صدا تشخیص میدهد اما از هفت سال به اینطرف نهادی را تحت نام انجمن ملی نا بی نایان ساخته که هدف از ایجادش را چنین بیان می کند، «من بخاطر اینکه نا بی نایان را از حالت انزواء وبی باوری نجات دهم این نها د را ساختم وهم اکنون در شهر وپنج ولسوالی هرات فعالیت های ما جریان دارد وتا بحال توانسته ایم برای نا بی نایان کار های را نیز انجام دهیم.»

این نهاد بیش از صد عضوء دارد که همه اعضای آنرا افراد نابینا تشکیل میدهد
.
اینها می گویند: بخاطر مرفوع ساختن مشکلات روز مره خویش به این نهاد مراجعه می کنند «ما باید در انزواء بودم فکر می کردم که شاید ضعیفترین قشر جامعه باشم اما از زمانیکه به این نهاد امدم حالا فکرم تغییر کرد دیگر آن نا بی نای سابق نیستم بلکه یک انسان قدرتمند هستم . من از طریق این نهاد توانسته ام حتا تحصیلات خود را انجام دهیم وحالا از صنف چهار دهم فارغ شدم اگر این نهاد نمی بود شاید نمیتوانستم .»
نهاد های کمک با نابیایان در هرات
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00

درکنار فراگیری بافنده گی؛ آموزش نوشتن؛ موسیقی یکی دیگر از برنامه های است که این افراد روززانه به آن مصروف بوده وبیشتر دردل های خود را از طریق آوزاخواندن بدیگران انتقال میدهند .

آنها از نهاد های دولتی وغیر دولتی می خواهند که برای شان زمینه کار یابی را فراهم نمایند «من عضوء گروه سرکس افغانستان هستم وتا بحال چندین آهنگ را برای اطفال در هرات وکابل ساختم وتوانایی خوبی در بخش موسیقی دارم.»

براساس امار های نسبی هم اکنون نزدیک به چهار هزار نابینا در شهر و ولسوالی های مختلف هرات وجود دارند که اکثریت شان با مشکلات متعدد دست وپنجه نرم می کنند .
XS
SM
MD
LG