لینک های دسترسی

Breaking News

عادی سازی روابط عربستان با اسراییل، شرط توافق امنیتی ریاض با واشنگتن


محمد بن سلمان، صدر اعظم عربستان و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده
محمد بن سلمان، صدر اعظم عربستان و انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، امروز ۲۹ اپریل (۱۰ ثور) گفت که توافق امنیتی ایالات متحده با عربستان سعودی نزدیک به نهایی شدن است، اما شرط این است که عربستان با اسراییل صلح کند.

بلینکن در نشست اقتصادی جهان گفت: "کاری را که ایالات متحده و عربستان سعودی در مورد توافقات انجام داده اند، به نظر من، واقعاً به گونۀ بالقوه نزدیک به تکمیل شده است."

او افزود که دو کشور در جریان ماه گذشته برای عادی سازی روابط عربستان-اسراییل به شدت کار کرده اند.

پیش از این عربستان سعودی گفته بود که با اسراییل در صورتی روابط‌ اش را عادی می‌سازد که اسراییل به مشکلات فلسطین نقطۀ پایان گذارد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سال گذشته در مصاحبه‌ای با تلویزیون فاکس نیوز امریکا گفت: "ما هر روز به یک توافق نزدیک‌تر می‌شویم" اما در عین حال تاکید کرد که موضوع فلسطین برای ریاض یک موضوع بسیار مهم است.

بن سلمان گفت: "ما نیاز داریم تا این موضوع –فلسطین- را حل کنیم. ما نیاز داریم تا زندگی فلسطینی‌ها را آسان کنیم."

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که قرار بود وی به تاریخ دهم ماه اکتوبر سال گذشته به عربستان سعودی و اسراییل سفر کند تا بر بخش فلسطینی توافق عادی سازی روابط میان ریاض و تل ابیب تمرکز کند، اما به دلیل حملۀ حماس این سفر تحقق نیافت.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت: "برای پیشرفت به سوی عادی سازی روابط به دو چیز نیاز است: آرامش در غزه و نقشۀ راه معتبر برای یک کشور فلسطینی."

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، راه حل دو کشور - اسراییل و فلسطینی- را رد کرده است. اما ریاض تعهد اسراییل در این خصوص را منحیث یک پیش شرط تقاضا کرده است.

قرار است بلینکن امروز با ولیعهد عربستان صحبت کند و سپس راهی اردن و اسراییل شود، جایی‌که انتظار می‌رود با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، و سایر مقامات ارشد این کشورها ملاقات کند.

گروه

XS
SM
MD
LG