لینک های دسترسی

Breaking News

بالیوود صد ساله می شود


صنعت فلم پرطرفدارهند که به بالیوود شهرت دارد، جمعه ۱۰ ماه می صد ساله می شود. هواداران بالیوود نه تنها در هند، که در چندین کشور آسیایی، محصولات این سینما را دنبال می کنند.

بالیوود سال های اخیر از رمانتیسم سوررئال به واقع گرایی گرایش یافته است. میلیون ها هندی هوادار پروپاقرص سینمای بالیوودی هستند؛ سینمایی که برای حکایت کردن داستان هایش همواره از ترانه و رقص کمک بسیار گرفته است. در سینمای بالیوود سالانه بیش از هزار فلم تهیه می شود و بیش از سه میلیارد تکت سینما فروخته می شود.

بسیاری از شهروندان هندی می گویند نمی توانند زندگی روزمره را بدون بالیوود تصور کنند. نخستین فلم بالیوودی در سال ۱۹۱۳ روی پرده سینماهای هند رفت. این فلم که داستانی برگرفته از اسطوره شناسی هندوان داشت، سیاه و سفید بود و حکایت پادشاهی افسانه ای بود. از آن روزها تا امروز، بالیوود سفر بسیار کرده و فراز و فرودهای فراوانی را از سرگذرانده است.

مثبت گرایی

آنوپاما چوپرا، منتقد سینمای بالیوود، در گفت و گویی با صدای آمریکا می گوید مثبت گرایی، شاد بودن، رقص و آواز، و تکیه بر ارزش های خانواده در میان نقاط قوت فلم های بالیوودی و از دلایل محبوبیت فراگیر آن است.

چوپرا اما می گوید بالیوودِ با این ویژگی ها طی سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده و فلمسازانی تجربی در عرصه بالیوود فعال تر شده اند و بسیاری شان به آن گرایش دارند که حکایت شهروندان متمول تر و زندگی های لوکس تر را در فلمنامه هایشان باز می گویند.

این روند از ده، پانزده سال پیش در سینمای بالیوود جاری شده و نظم کهن اجتماعی بالیوود و عرف و اخلاق سنتی آن را متحول کرده است.

فلم های بالیوودی نه تنها در هند، که در کشورهای آسیایی از خاورمیانه گرفته تا آسیای مرکزی و حتی در آسیای شرقی هوادار دارد. بیشترین شمار هواداران دستاوردهای سینمای بالیوود پس از هند، مخاطبانی در افغانستان، اندونزیا و مالزیا است.

نو یا کلاسیک؟

با پای نهادن سینمای بالیوود به دومین سده عمرش، فلمنامه نویسان بالیوودی می کوشند در میدان رقابت روزافزون ژانر سینمایی خود بمانند، و طی چند سال اخیر، این کار را با کاستن از میزان مثبت گرایی فلم ها و کوشش برای مناسب کردن فضای سرمایه گذاری برای غولهای هالیوودی چون شرکت برادران وارنر انجام داده اند.

با این وصف، اعتقاد برخی منتقدان سینمای بالیوود آن است که سده آینده می تواند دوران درخشان دیگری برای بالیوود باشد، و سینمای بالیوودی نباید ارزش هایی را که بر مبنای آنها بنا شده و بسیاری از فلمسازان و هواداران آن به این ارزش ها چون اعتقادات مذهبی پایبندند، کنار بگذارد. این عده باور دارند که اساس شکل گیری بالیوود این ارزش ها و باورها بوده و رها کردن آنها سست کردن بنای بالیوود است.
XS
SM
MD
LG