لینک های دسترسی

Breaking News

شرکت برشنا: طالبان در مناطق ناامن محصول برق را جمع می‌کنند


افغانستان فقط ظرفیت تولید ۳۰۰ میگاوات برق را دارد که حتا ضرورت شهر کابل را نیز رفع کرده نمی تواند
افغانستان فقط ظرفیت تولید ۳۰۰ میگاوات برق را دارد که حتا ضرورت شهر کابل را نیز رفع کرده نمی تواند

شرکت برشنا افغانستان می‌گوید که طالبان در برخی مناطق ناامن، بِل ساخته اند و محصول برق را نیز برای خود جمع‌آوری می‌کنند.

قدرت‌الله دلاوری رئیس شرکت برشنا می‌گوید، هرچند این مناطق محدود است؛ اما برای آنان خبر نگران‌کننده است و این مسأله را با حکومت افغانستان نیز شریک شده است.

به گفتۀ دلاوری، مخالفین حکومت خود بِل ساخته و چاپ کرده اند و در ساحات تحت نفوذ شان مردم را وادار ساخته تا محصول برق را برای آنان بپردازند.

دلاوری می‌گوید "با تأسف این مسأله حقیقت دارد، ما دیده ایم که مخالفین حکومت بِل برق را گرفته و به شکلی خود آنان بِل ساخته اند. البته این مسأله به سطح وسیع نیست؛ اما در شماری محدود ساحات است که ما این موضوع را با مقامات امنیتی شریک کرده ایم".

شرکت برشنا در حالی از جمع‌آوری محصول برق از سوی طالبان نگرانی می‌کند که از چند سال گذشته به این طرف مقامات بلندپایه حکومت و زورمندان پول برق را نپرداخته و به گفتۀ شرکت برشنا میلیاردها افغانی ضرر رسانده اند.

برخی منابع در هلمند به صدای امریکا می‌گویند که طالبان محصول برق تولیدی بند کچکی را جمع‌آوری می‌کنند که سالانه عاید آن به سی‌وهشت میلیون افغانی می‌رسد.

ساخت سومین توربین بند کجکی

در همین حال، شرکت برشنا افغانستان به کمک مالی ادارۀ انکشافی ایالات متحده امریکا (USAID)، کار نصب سومین توربین بند کجکی را آغاز کرده است.

شرکت برشنا افغانستان می‌گوید، این توربین در شصت روز آینده نصب و به بهره‌برداری سپرده می‌شود.

قدرت‌الله دلاوری رئیس شرکت برشنا امروز هنگام امضای قرارداد ساخت سومین توربین بند کجکی با ادارۀ انکشافی ایالات متحده امریکا در کابل می‌گوید، با نصب سومین توربین، ۱۸.۵ میگاوات برق نیز تولید می‌گردد که به صورت مجموعی ظرفیت تولید بند برق کجکی، به ۵۱.۵ میگاوات، می‌رسد.

رئیس شرکت برشنا می‌گوید، هرچند از لحاظ امنیتی آنان مطمئن نیستند، اما تلاش می‌کنند که در زمان تعیین‌شده، سومین توربین بند برق کجکی را نصب کنند.

از سوی دیگر، جیرما کریو رئیس پروژه‌های زیربنایی ادارۀ انکشافی ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید، آنان از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف در بخش برق افغانستان، هشت صد میلیون دالر کمک کرده اند و هزینۀ ساخت سومین توربین بند برق کجکی نیز، این اداره می‌پردازد.

به گفتۀ آقای کریو، آنان سومین توربین بند برق کجکی را بر اساس پلان حکومت افغانستان می‌سازند، هرچند که مشکلات امنیتی وجود دارد.

آقای کریو می‌افزاید "ما بر اساس پلان حکومت کار را به پیش می‌بریم، همچنان ما پلان انتقال برق میان کندهار و هلمند را ساخته ایم، ما بر اساس پلان امنیتی حکومت به پیش می‌رویم".

سنگ تهداب بند کجکی در سال ۱۳۳۲ خورشیدی در زمان سلطنت محمدظاهر، شاه اسبق افغانستان گذاشته شد و در سال ۱۳۵۴ خورشیدی این بند، تولید 33 میگاوات برق را آغاز کرد.

افغانستان در حال حاضر، حدود سه‌صد میگاوات برق از بندهای آبی خود تولید می‌کند که حتا نمی‌تواند ضرورت شهر کابل را مرفوع سازد.

افغانستان برای رفع برق مورد ضرورت خود، از چهار کشور همسایۀ خود؛ ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان برق وارد می‌‌کند. در حال حاضر در سراسر افغانستان حدود سی فیصد افغان‌ها به برق دسترسی دارند در حالی که در سال ۲۰۰۲ میلادی این رقم شش فیصد بود.

XS
SM
MD
LG