لینک های دسترسی

Breaking News

کمرون: ایجاد ملوک الطوایفی برنامۀ غرب در افغانستان نیست


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید که برخی از کشور های بیرونی از جمله پاکستان، از مدت شش ماه به اینسو بخاطر تحمیل ادارۀ ملوک الطوایفی یا آوردن نظام فدرالی در افغانستان تلاش می کنند.

رئیس جمهور افغانستان که در یک کنفرانس مشترک خبری با دیفید کمرون، نخست وزیر بریتانیا صحبت می کرد، تلاش های برای ایجاد نظام فدرالی در افغانستان و تحمیل آن به افغان ها را تجاوز آشکار خارجی در امور افغانستان عنوان کرد.

آقای کرزی گشایش دفتر طالبان را در قطر نمونه یی از این تلاش ها خوانده گفت که شماری از کشور ها می خواهند از طریق واگذاری یکی یا دو جای به طالبان ادارۀ ملوک الطوایفی را بر افغان ها تحمیل کنند.

رئیس جمهور کرزی پاکستان را در این تلاش ها دخیل دانسته گفت " ما راپور هایی را از پاکستان هم داریم و شنیدیم که آنها در این راستا کوشش می کنند، نمی دانم که نفع پاکستان در این چیست؟" او افزود که مردم افغانستان در برابر این تلاش ها ایستادگی خواهند کرد.

آقای کرزی گفت که در مورد تغیر نظام در افغانستان قانون اساسی صراحت دارد و به گفتۀ وی تنها لویه جرگه می تواند در این مورد تصمیم بگیرد.

پشتیبانی بریتانیا از روند صلح

دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا اطمینان داد که کشور های غربی هیچ اجندای پنهانی در افغانستان ندارند و از گفتگو های صلح به رهبری حکومت افغانستان پشتیبانی می کنند. او افزود که غرب هر آنچه در توان دارد برای موفقیت روند صلح افغانستان به خرج خواهد داد.

آقای کمرون گفت که کشورش برای تامین صلح و ثبات در افغانستان بهای گزافی پرداخته و ۴۴۴ سرباز بریتانیایی در جریان خدمت در افغانستان کشته شده اند.

نخست وزیر بریتانیا گفت که صلح و ثبات در افغانستان در کوتاه مدت و دراز مدت به سود پاکستان است. او علاوه کرد که با درک این موضوع مذاکرات سه جانبه میان افغانستان، بریتانیا و پاکستان به پیش برده می شود که به باور وی در بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد کمک کرده است.

دیفید کمرون همچنان به پشتیبانی کشورش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان تاکید کرده گفت که بریتانیا در نظر دارد تا چهار و نیم میلیون پوند را برای تشویق زنان به منظور سهمگیری در انتخابات سال ۲۰۱۴ به کمیسیون مستقل انتخابات بپردازند.

پیمان امنیتی با واشنگتن

رئیس جمهور حامد کرزی می گوید که مذاکرات در مورد موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان ایالات متحده امریکا و افغانستان هنوز هم در حالت تعلیق قرار داشته و موقف افغانستان در پیوند با این موضوع هنوز هم پا برجا است.

آقای کرزی گفت که در مکالمۀ اخیر با براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، جانب واشنگتن خواستار نهایی شدن این پیمان تا ماه اکتوبر سال روان شده است.

آقای کرزی گفت که شروط افغانستان روشن و تغیر نا پذیر است که آن "تامین صلح و امنیت، تضمین منافع افغانستان و یک نظام محکم مرکزی است". اما به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان لویۀ جرگۀ مردم افغانستان در مورد پیمان امنیتی با امریکا تصمیم خواهد گرفت.

حکومت افغانستان در اعتراض به چگونگی گشایش دفتر طالبان در قطر با نام "دفتر امارت اسلامی افغانستان" و اهتزاز پرچم آن گروه بر فراز دفتر یاد شده، مذاکرات در مورد موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه با واشنگتن را به تعلیق در آورد و از فرستادن نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان به قطر برای مذاکرات با طالبان ابا ورزید.
XS
SM
MD
LG