لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا در تلاش عادی سازی روابط کابل و اسلام آباد است


عدم پابندی پاکستان به توافق نشست‌های چهارجانبه مایۀ کشیدگی بیشتر روابط کابل و اسلام آباد شد
عدم پابندی پاکستان به توافق نشست‌های چهارجانبه مایۀ کشیدگی بیشتر روابط کابل و اسلام آباد شد

سفیران بریتانیا در کابل و اسلام آباد به تازگی با صدراعظم، لوی درستیز، وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و مشاور امور خارجی حکومت پاکستان و مقام های افغان در باره زدودن تنش در روابط دو کشور صحبت کرده اند.

سفارت بریتانیا در خبرنامه ای گفته است که دامنیک جرمی، سفیر بریتانیا در کابل، در سفر دو روزه به پاکستان، ۲۴-۲۵ جنوری، در مورد روند صلح، امنیت،چگونگی تجارت بهتر و مدیریت سرحدات میان دو کشور گفتگو کرده است.

پیش از این توماس دریو، سفیر و کمیشنر عالی بریتانیا در پاکستان، به افغانستان سفری داشت که در آن با مقام‌های افغان در مورد روابط افغانستان با منطقه و جهان صحبت کرده بود.

در اعلامیۀ سفارت بریتانیا آمده است که آقای جرمی با تاکید بر اهمیت روابط نزدیک و سازندۀ منطقه‌ای، روابط خوب میان افغانستان و پاکستان را برای امنیت و شگوفایی آیندۀ هر دو کشور و حل مشکلات نیاز اساسی خوانده است.

پس از افزایش تنش میان افغانستان و پاکستان در دو سال گذشته، برای نخستین بار یک سخنگوی حکومت افغانستان نیز با لحن نرمی از تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات میان کابل و اسلام‌آباد خبر داده است.

مجیب‌الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان، گفته است که با وصف موجودیت پناهگاه دهشت‌افگنان و طرح‌ریزی حملات بر افغانستان در خاک پاکستان، دروازه‌های مذاکره و دیپلماسی باز است.

آقای رحیمی گفت "با توجه به منافع مشترک و فرصت‌هایی که در منطقه وجود دارد و تهدیدهایی که هم برای افغانستان و هم برای پاکستان از ناحیۀ تروریزم وجود دارد، ما می‌توانیم با گفت‌وشنود، با مذاکره مشکلات را حل بکنیم".

روابط کابل – اسلام‌آباد پس از آن به سردی گرایید که پاکستان، به فیصلۀ نشست گروه چهارجانبه که در بهار امسال صورت گرفت، عمل نکرد.

بر اساس آن فیصله، پاکستان علیه گروه‌های تندرو و افراطی که برضد حکومت افغانستان می‌جنگند، باید اقدامات عملی نظامی را روی دست می‌گرفت؛ اما اسلام‌آباد بعداً اعلام کرد که هیچ‌گاهی برضد طالبان افغان در خاک خود عملیات نظامی را انجام نمی‌دهد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG