لینک های دسترسی

Breaking News

راهبان و مقامات برمایی به خشونت ضد مسلمانان متهم شدند


دیده بان حقوق بشر می گوید که راهبان بودایی در طرح خشونت ها علیه مسلمانان در برما دست دارند.

این نهاد مستقر در نیویارک با نشر گزارشی مقامات و راهبان بودایی را به طرح مبارزات سازمان یافتۀ نژادی علیه مسلمانان روهنگایی، متهم ساخت.

حکومت برما تمام این اتهامات را رد کرده است.

گزارش دیدبان حقوق بشر همزمان با برگزاری نشست اتحادیه اروپا برای به بحث روی لغو تحریم های اقتصادی علیه برما منتشر شده است.

متیو سمیت که در دیدبان حقوق بشر به عنوان پژوهشگر امور برما فعالیت می کند، می گوید که مقام های برما اقدام مؤثری برای جلوگیری ریختن خون مسلمانان آن کشور نکردند، و در میان مسلمانانی که کشته شدند، شماری نوجوان، و حتی کودکانی ۸ ساله بوده اند.

'کاری جز دعا نمی تواند کرد'

گزارش جدید دیده بان حقوق بشر بر مبنای مصاحبه با بیش از ۱۰۰ تن از مسلمانان روهینگیا و بوداییان برمایی تهیه شده است به نام "کاری جز دعا نمی توان کرد" مسما گردیده. این گزارش گفت و گوهایی را با بسیاری از شاهدان کشتار مسلمانان در برمی گیرد.

در این گزارش برخی از رویدادهای مرگباری ذکر شده که به کشتار مسلمانان انجامیده است، که یکی از بدترین آنها قتل عام ۷۰ مسلمان روهینگیا بوده که روز ۲۳ اکتوبر ۲۰۱۲ در روستای یان ته ئی انجام شده است. بیست و هشت تن از این عده کودک بوده اند و بیش از نیمی از این ۲۸ تن کمتر از ۵ سال داشته اند.

آمار رسمی حاکی از آن است که شمار مرگ و میر طی ماه های جون و اکتوبر سال گذشته حدود ۲۰۰ تن بوده است و طی همین کشتارها بیش از ۱۰۰ هزار نفر بی خانمان شدند که اغلب آنها مسلمانان روهینگیا بوده اند.

حسابدهی و مسئول قراردادن عاملین

دیدبان حقوق بشر در پی انتشار این گزارش در خصوص تازه ترین وضعیت مسلمانان و بوداییان برما، از جامعه جهانی خواهان واکنش و از مقام های آن کشور خواهان جوابگویی در قبال عملکردشان شده است.

دولت برما به این اتهامات پاسخی نداده، اما مقام های آن کشور در گذشته این نوع اتهامات را قویاً رد کرده و گفته اند که این گونه کشتارها نتیجه درگیری های قومی بوده است و حمله به مسلمانان یا اعمال خشونت نسبت به آنها را انکار کرده اند.
XS
SM
MD
LG