لینک های دسترسی

Breaking News

'قلم صلح' نمایشگاه آثار خوشنویسی افغانستان و ایران


نمایشگاهی با عنوان "قلم صلح" و متشکل از ۴۰ اثر خوشنویسی و نقاشی خط در شهر هرات بر پا شده است. در میان این آثار خطاطی ۱۰ اثر آن مربوط به یک خطاط ایرانی است.

ایران، کشوری که همواره از سوی سیاستمداران افغان به تهاجم فرهنگی متهم شده، این بار به یک هنرمندش که کارمند نماینده‌گی سیاسی این کشور در ولایت هرات است، اجازه داده تا با هنرمندان افغان یک نمایشگاه آثار خوشنویسی را برگزار کند.

عبدالحکیم کریم‌زاده یکی از برگزارکننده‌گان این نمایشگاه و مسئول انجمن خوشنویسان هرات می‌گوید هدف عمدۀ این نمایشگاه مشترک، رساندن پیام‌های صلح و ختم جنگ است.

کریم زاده می گوید که کشورآنها بیش از ٣٥ سال است که در آتش جنگ می‌سوزد و آنان خواستند این آتش جنگ را با پیام‌های صلح‌آمیز از طریق ایجاد نمایشگاه‌ها و برنامه‌ ریزی در ارتباط با صلح کمک کنند.

کریم زاده افزود تا حداقل برای لحظه ‌ای هم که شده ذهن مردم خود را به سمت صلح گرایش بدهند و آرامش خاطر و پیام صلح در اذهان تربیت شود و خواستتد با سدشکنی به همدیگر پذیری بیشتر برسند.

معاون والی هرات تداوم چنین نمایشگاه را زمینه‌ ساز تأمین صلح دایمی در منطقه عنوان می ‌کند.
معاون والی هرات تداوم چنین نمایشگاه را زمینه‌ ساز تأمین صلح دایمی در منطقه عنوان می ‌کند.

محمد فارسیان خوشنویس ایرانی نیز که نمایشگاه‌های مختلفی را در راستای پیام‌های صلح در کشورهای ترکیه، پاکستان، ناروی و امارات متحده عربی برگزار کرده است، تقویت روابط فرهنگی و هنری بین مردم کشورش با شهروندان افغانستان را دلیل عمدۀ حضورش در این نمایشگاه عنوان می‌کند.

فارسیان به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید که منظورش از برگزاری چنین نمایشگاه اینست که دیگر زمان جنگ و خونریزی پایان یافته و آنها باید تلاش کنند و قلم‌ها را به دست بگیرند و مردم را به سوی فرهنگ و نوع‌ دوستی و انسانیت هدایت کنند. به باور او نستعلیق یعنی فرهنگ، زبان وتمدن ـ تمدنی که عاری از سلاح کشتار جمعی است.

اصیل‌الدین جامی معاون والی هرات نیز تداوم چنین نمایشگاهی را زمینه‌ ساز تأمین صلح دایمی در منطقه عنوان می ‌کند.

این مقام محلی هرات می‌گوید این نمایشگاه می‌تواند مُعرف فرهنگ بومی کشورهای آسیایی به جهانيان باشد.

او می گوید عنوان نمایشگاه امروز قلم صلح بود، یعنی پیامی برای صلح دارد و می‌تواند کمکی به نزدیکی‌ها در جهت ایجاد صلح و آرامش در منطقه به شمار رود، و زمانی که این آثار در یک نمایشگاه مشترک بین دو کشور به نمایش گذاشته می‌شود، می‌تواند روابط بیشتری را در بین دو ملت برقرار نماید.

نجیب‌الله انوری یکی دیگر از خوشنویسان اشتراک ‌کننده در این نمایشگاه خواهان برگزاری متقابل چنین نمایشگاه‌ هایی از سوی مقامات افغان در کشور ایران است.

آقای انوری می‌گوید برگزاری نمایشگاه‌های مشابه می‌تواند کمکی بزرگ به معرفی هنرهای ظریف، فرهنگ و تاریخ گذشته افغان‌ها به سایرین باشد.

انوری می گوید که میخواهد همین زمینه فراهم شود، همینطور که آنها پذیرای مهمانان خارجی هستند طرف ایران نیز چنین عملی را انجام دهند تا افغانها را بشناسند.

آقای انوری پیشنهاد می کند که قنسولگری افغانستان در ایران می تواند آنها را دعوت کند و به دیگران بشناساند که افغانستان نیز چنین هنرمندانی دارد.

با اینکه مقامات ایرانی تاکید می‌ کنند که هدف شان از راه‌اندازی برنامه‌ های فرهنگی کمک به گسترش روابط فرهنگی و هنری بین دو کشور است؛ اما سیاسون افغان می‌گویند هر حرکت ایران در افغانستان با اهداف خاص دنبال می‌شود.

در گذشته نیز مقامات ایرانی در هرات چندین نمایشگاه مشترک معرفی کتاب و آثار مینیاتوری را برگزار کرده اند.

XS
SM
MD
LG