لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی فیفا از مصارف گزاف ستاد های انتخاباتی


بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) از عدم کنترول سقف مصارف مالی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرده است.

نادر نادری رئیس فیفا در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا با ابراز این مطلب گفت "ارزیابی های مقدماتی فیفا نشان میدهد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برای کنترول سقف مصارف مالی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در کامپاین های انتخاباتی شان، کدام میکانیزم مشخص را مطابق قانون انتخابات افغانستان ایجاد نکرده است."

آقای نادری افزود وضعیت موجود مصارف مالی نامزدان با توجه به بلبورد ها و اعلانات تلویزیونی تعداد از نامزدان بیانگر مصارف بالا از سقف تعین شده قانونی، برای نامزدان در مبارزات انتخاباتی شان است، و این وضعیت برای بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان یا فیفا جداً نگران کننده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان کنترول مصارف مالی نامزدان در انتخابات ریاست جمهوری را یک امر دشوار توصیف کرد.

یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا گفت "هر چند قانون انتخابات سقف مصارف مالی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را ده میلیون افغانی تعین کرده است اما کنترول این وضعیت در عمل بسیار مشکل خواهد بود."

همزمان به این بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) مساله نقض قانون انتخابات در کارزار انتخاباتی کاندیدان را به هر نحوی، پایه گذاری مشکلات بعدی بر این روند عنوان کرده است.

در این جهت قبلاً کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعتراف کرده است که ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور از جانب کمیسیون مستقل انتخابات در مغایرت با قانون انتخابات صورت گرفته است.

از زمان تهیه فهرست ابتدایی نامزان انتخابات ریاست جمهوری تا امروز نگرانی های جدی نهاد های جامعه مدنی افغانستان در جهت نقض قوانین در روند انتخابات این کشور وجود داشته است.

نهاد های جامعه مدنی افغانستان و موسسه های نظارت کننده از جریان انتخابات همواره بر برگزاری انتخابات قانونی و شفاف تاکید کرده اند.

در حالیکه در حدود یکماه برای برگزای انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در افغانستان باقی مانده است نهاد های جامعه مدنی، موسسه های نظارت کننده از جریان انتخابات (فیفا و تیفا) و دفاتر مطبوعاتی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر تامین قانونیت و شفافیت روند انتخابات در این کشور تاکید کرده اند.
  • 16x9 Image

    محمد نصیر فیاض

    محمد نصیر فیاض بیشتر از ۱۲ سال با رسانه های افغانستان کار کرده است. تمرکز کاری او روی خبرنگاری تحقیقاتی است. محمد نصیر فیاض فارغ از پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، سند فراغت حاصل کرده است.
XS
SM
MD
LG