لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش نامزدان به اعلان نتایج قسمی انتخابات


نتایج قسمی از شمارش ده در آرای ۲۶ ولایت است.
نتایج قسمی از شمارش ده در آرای ۲۶ ولایت است.
داکتر عبدالله عبدالله که بر اساس نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۴۱.۹ در صد آرا از آن خود کرده است، اعلان نتایج را که در آن آرای هشت ولایت درج نشده است، تنها تصویری از آرای نامزدان خواند.

آقای عبدالله که پیش از این نیز کسب بیشتر از نصف آرای انتخابات را ادعا کرده بود، بار دیگر گفت که نتایج قسمی نشان می دهد که انتخابات به دور دوم کشانده نشود. اما او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا در قسمت شمارش آرا جدی باشد و با شفافیت این روند را تکمیل کند.

در همین حال رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که داوری در مورد کشانده شدن انتخابات به دور دوم پیش از وقت است، اما تاکید کرد که در صورت برگزاری دور دوم انتخابات تمام آمادگی ها گرفته شده است.

نتایج قسمی بر اساس شمارش ۵۰۰ هزار رای از ۲۶ ولایت است که در آن داکتر عبدالله عبدالله ۲۱۲.۳۱۲ رای را که ۴۱.۹ در صد می شود از آن خود کرده است.

اشرف غنی احمدزی که با کسب ۱۹۱.۵۱۶ رای یا ۳۷.۶ در صد آرا در ردۀ دوم قرارگرفته است، اندکی پس از اعلان نتایج قسمی، از آن استقبال کرده از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا نتایج آرای هشت ولایت باقیمانده را نیز به زودی اعلان کند.

در نتایج قسمی که روز یک شنبه اعلان شد، آرای ولایت های بدخشان، غور، نورستان، دایکندی، میدان وردک، پکتیکا، غزنی و بغلان شامل نمی باشد.

آقای احمدزی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که نتیجۀ آرای هر نامزد را از هر ولایت در اختیار مردم بگذارند تا مردم بدانند که نامزد مورد نظرشان چقدر رای در هر ولایت گرفته است.

بر اساس نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زلمی رسول با گرفتن ۴۹.۸۲۱ رای یا ۹.۸ در صد آرا در ردیف سوم قرار گرفته و عبدرب الرسول سیاف، با کسب ۲۵.۶۷۹ رای یا ۵.۱ در صد در ردیف چهارم قرار گرفته اند.

به همین ترتیب قطب الدین هلال با گرفتن۱۳.۵۳۶ رای یا ۲.۷ در صد آرا پنجم و محمد شفیق گل آقا شیرزی با اخذ ۱۱.۱۳۲ رای یا ۲.۲ در صد آرا در ردیف ششم قرار دارند.

محمد داود سلطان زوی با گرفتن ۲.۴۴۲ رای که ۰.۵ درصد آرا را تشکیل می دهد در ردۀ هفتم و هدایت امین ارسلا با کسب ۱.۳۶۰ رای یا ۰.۳ درصد آرا در جایگاه هشتم قرار گرفته اند.

گل آقا شیرزی نیز ساعاتی پس از اعلان نتایج قسمی انتخابات در یک نشست خبری گفت که در انتخابات شانزدهم حمل در سرتاسر افغانستان تقلب صورت گرفته است.

آقای شیرزی حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات را به دست داشتن به تقلب متهم کرد. او گفت که اگر تقلب صورت نمی گرفتن نسبت به تمام نامزدان رقیب اش پیشتاز می بود.

گل آقا شیرزی کمیسیون مستقل انتخابات را به ارتکاب خیانت ملی متهم کرد و افزود در جاهایی که تقلب صورت گرفته است باید انتخابات دوباره برگزار شود.

ماموریت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما نیز از اعلام نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد، اما از نامزدان ریاست جمهوری و حامیان شان خواست که تا زمان تکمیل شمارش آرا واعلان نتایج نهایی، از حوصله مندی کار بگیرند.
XS
SM
MD
LG