لینک های دسترسی

Breaking News

هفتادمین سالروز جشنواره فلم کن در فرانسه


هفتادمین جشنواره فلم کن، از روز چارشنبه ۱۷می آغاز و تا ۲۸ ماه می در شهر کن فرانسه برگزار میشود.

در فستیوال امسال ۱۲۸ فلم بلند و کوتاه از ۲۹ کشور دنیا نمایش داده میشود که از این میان، ۱۲ فلم متعلق به کارگردانان زن است. شمار فلم ها از کشور های آسیایی در جشنواره سال ۲۰۱۷ زیاد دیده نمی شود و در بخش رقابت های اصلی، فلم های اروپایی و امریکایی بیشتر به چشم می خورد.

فلم "ارواح اسماعیل" از فرانسه باوجودی که در رقابت ها شامل نیست، اولین فلمی بود که در مراسم افتتاحیه این فستیوال نمایش داده شد.

مونیکا بلوچی بازیگر ایتالیایی گردانندگی افتتاحیه و اختتامیه مراسم را به عهده دارد.

مونیکا بلوچی
مونیکا بلوچی

یکی از مهم ترین بخش های جشنواره کن امسال به نمایش ۱۶ فلم ماندگار جشنواره از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۹۲ اختصاص دارد.

امسال بخش جدید پروژه واقعیت مجازی با فلمی از الخاندرو گونسالس اینیاریتو، به جشنواره کن اضافه شده و دو پروژه تلویزیونی که در ارتباط با دو فلمساز مهم سینمای جهان است، نیز شامل برنامه میباشد. این پروژه ها، بازسازی سریال تویین پیکس دیوید لینچ و همچنین فصل دوم سریال «بالای دریاچه» ساخته جین کمپیون است.

پدرو آلمودووار کارگردان و فلمنامه نویس اسپانیایی رئیس داوران بخش رقابت اصلی هفتادمین دوره جشنواره فلم کن است.

در بخش فلم های اصلی که در این جشنواره کاندید میباشد میتوان از فلم "پایان خوش" از اتریش، "در محو گمشدگی" از آلمان، "اوقات خوش" از امریکا، "روز بعد" از کوریای جنوبی و چند فلم دیگر نام برد.

در بخش نوع نگاه امسال فلم های "باربارا" از فرانسه، "دختر اپریل" از مکسیکو، "زیبایی و سگ ها" از تونس، "ته نشین" از ایران، و چند فلم دیگر شامل است.

در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ در بخش نوعی نگاه ،فلم "گرگ و میش" ساخته شهربانو سادات، کارگردان جوان افغان جایزه را از آن خود کرده بود.

در سال ١٩٧٨، بخش "نوع نگاه" و جایزه "کامرۀ طلائی" را به وجود آورد که به نخستین فلم کارگردانان حاضر در بخش های مختلف داده می شود.

در بخش رویدادهای هفتادمین سالگرد جشنواره، فلم "۲۴ چوکات" از ایران، "بیا شنا کنیم" از امریکا و دو فلم دیگر نمایش داده میشود.

فلم "گوشت و ریگ" از ساخته های الخاندرو گونسالس اینیاریتو از امریکا در بخش واقعیت مجازی فستیوال امسال کاندید شده است.

در بخش فلم های کوتاه، فلم "سقف" از فنلند، "وقت ناهار" از ایران، "یک شب آرام" از چین و چند فلم دیگر کاندید میباشد.

در بخش سینه فوندیشین در جشنواره امسال کن فلم "ارثیه" از اسرائیل، فلم "خالی در بیرون" از برازیل، "ابر های بعد از ظهر" از هند و چند فلم دیگر کاندید میباشد.

در سال ١٩٩٨، بخش سینه فوندیشین که شامل فلم های کوتاه و متوسط شاگردان رشته سینما در سراسر جهان می شود، شامل فستیوال فلم کن شد.

جایزه اصلی این جشنواره که به نام نخل طلا یاد میشود در سال ۱۹۵۵ جانشین جایزه قبلی شد و امسال برای هفتادمین سالروز این فیستوال، چند الماس بر روی برگ های نخل طلا قرار داده شده است.

ناگفته نباید گذاشت که فلم "اسامه" ساخته صدیق برمک کارگردان افغان در جشنواره سال ۲۰۰۳ کن، جوایزی زیادی را کسب کرد و فلم خاک و خاکستر عتیق رحیمی، کارگردان افغان در سال ۲۰۰۴ جایزه بخش «نگاهی بسوی آینده» را بهدستآورد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG