لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا با پنج مشکل عمده امنیتی مواجه است


وزیر دفاع ایالات متحده می گوید که در حال حاضر این کشور با پنج مشکل عمده مواجه است که شامل بلند پروازی های روسیه، چین، کوریای شمالی، ایران و فعالیت دهشت افگنی می گردد.

آقای کارتر این موضوعات را روز دو شنبه در جریان سخنرانی اش در کنفرانس سالانه یی که از سوی مرکز امنیت نوین امریکا بر گزار شده بود، مطرح کرد.

آقای کارتر گفت "امنیت امروز در مقایسه با نسل گذشته و حتی نسل قبل از نسل گذشته، به طور قابل ملاحظۀ متفاوت است. در عصر حاضر، ما با پنج مشکل فوری و در حال رشد مواجه استیم. اول مبارزه در مقابل تجاوز و زورگویی روسیه به خصوص در اروپا.دوم، مدیریت تغییرات تاریخی و حیاتی که در حوزۀ آسیا و اقیانوس آرام رخ داده است، جاییکه چین در حال رشد است؛ این چیزی خوب است، اما برخورد خشونت آمیز آن کشور، چیزی خوب نیست."

آقای کارتر همچنین گفت که تقویت دفاعی متحدین امریکا در مقابل اقدامات تحریک آمیز هسته یی و راکت های بالستیک کوریایی شمالی، برخورد خشونت آمیز ایران در منطقۀ خلیج و فعالیت های دهشت افگنی به خصوص داعش از مشکلات عمده یی است که ایالات متحده باید در مورد همه ای این مسایل رسیدگی کند.

وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرد که امریکا در برابر همه تهدید های امنیتی، نا گزیر است تا قدرت نظامی خود را در سطح جهان حفظ کند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

آقای کارتر گفت "در مقابل این پنج مشکل و آیندۀ نا مشخصی که جهان با آن رو به رو است، وزارت دفاع ایالات متحده اقداماتی را روی دست گرفته است تا به مثابۀ قویترین قدرت نظامی جهان باقی بماند."

در مورد روسیه، آقای کارتر اقدامات مسکو را در شرق اوکراین به مثابۀ یکی از مشکلاتی یاد کرد که اعضای پیمان ناتو به صورت کل با آن مواجه است.

آقای کارتر گفت: "با وجود پیشرفت های مشترک که پس از ختم جنگ سرد یکجا با روسیه داشته ایم، مسکو در سال های اخیر در کشور های چون اوکراین، گرجستان و مالدیف از خشونت کار گرفته و از اصول تخطی کرده است. علاوه بر آن، روسیه در مسایل حریم فضایی و حریم سایبری نیز برخورد های غیر حرفه یی داشته است."

وزیر دفاع امریکا تاکید کرد که ایالات متحده با کشور های چون اوکراین و گرجستان-دو کشوریکه درگذشته بخش از اتحاد شوروی بودند-- در راستای تقویت دفاعی آن کشور ها همکاری خواهد کرد.

آقای کارتر گفت که در مقابل برخورد های خشونت آمیز روسیه، امریکا با متحدین خود یکجا کار کرده و بالای توانایی های خود سرمایه گذاری کرده، اما در عین حال، ایالات متحد هنوز هم خواهان کار مشترک با روسیه در ساحاتی است که منافع مشترک واشنگتن و مسکو، تامین گردد.

آقای کارتر تاکید کرد که هرگاه روسیه به عملکرد خشونت آمیز خود ادامه دهد، ایالات متحده به گونۀ عمل خواهد کرد تا آن کشور بیشتر در انزوا قرار بگیرد.

مشکل شرق میانه

وزیر دفاع ایالات متحده نگرانی اش را در مورد نفوذ ایران در شرق میانه نیز بیان کرد.

آقای کارتر گفت "توافق هسته یی با ایران اقدام خوبی است تا از دسترسی آن کشور به سلاح هسته یی جلو گیری شود، اما یک نگرانی دیگر در مورد ایران هنوز هم موجود است، زیرا آن کشور دست به اقداماتی می زند که منطقه را بی ثبات می کند."

وزیر دفاع امریکا گفت که کشورش در مقابل هر گونه بلند پروازی ایران در منطقه از متحدین خود در خلیج و شرق میانه حمایت خواهد کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده با اشاره با حمله دهشت افگنی هفته گذشته در ایالت فلوریدا که در نتیجۀ آن ۴۹ نفر کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شدند، گفت که داعش به مثابۀ "توموری" است که باید نابود گردد.

آقای کارتر افزود: "گلوله باری مرگبار و تراژیدی هفتۀ گذشته در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا نشان دهندۀ این ضرورت است که در مقابل دهشت افگنی باید مبارزه کرد. این رویدار ما را یاد آور می شود که داعش تنها در عراق و سوریه مردم را به وحشت نمی اندازد، بلکه داعش می خواهد تا ایدیولوژی شیطانی خود را گسترش دهد و حتی بر ضد امریکا توطئه کند و یا کسانی دیگر را تحریک به اقدامات شنیع کند."

وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرد که داعش در قدم اول باید در عراق و سوریه نابود گردد و به تعقیب آن فعالیت این گروه دهشت افگن در هر نکتۀ جهان، مهار شده و در نهایت، ایالات متحده و مردم آن کشور در مقابل گروه های دهشت افگن مثل داعش، محافظت گردد.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین گفت کشورش تندروان داعش را در هر جائیکه ظهور کرده اند، هدف قرار داده است، به شمول ولایت ننگرهار در شرق افغانستان.

آقای کارتر گفت: "ناتو و کشور های عضو آن با اعضای غیر ناتو حتی با کشور هایی که در اروپا موقیعت ندارند، مشارکت و همکاری دارد تا امنیت پیمان اتلانتیک شمالی، تامین باشد. به گونۀ مثال، ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، قوای امنیتی و دفاعی افغانستان را تقویت می کند. اخیراً، رئیس جمهور ایالات متحده به ما صلاحیت داد تا قوای امریکایی در جریان فصل جنگی از قوای امنیتی افغان حمایت کند. بسیار خرسند استیم که سایر اعضا ناتو نه تنها تعهد به اعزام قوا به ماموریت قاطع فرا تر از سال جاری کرده اند، بلکه آنان همچنان تعهد کرده اند تا قوای امنیتی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ تمویل کنند، اقدامی که ایالات متحده نیز انجام داده است."

آقای کارتر تاکید کرد که ایالات متحده سهم فعال برای تامین امنیت اعضای ناتو در سال های بعدی خواهد داشت، اما در عین از کشور های عضو پیمان اتلانتیک شمالی خواست تا آنان نیز مصارف خود را در قسمت دفاعی افزایش دهند و تائید کرد که شماری از اعضای ناتو دست به چنین اقدام زده اند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG