لینک های دسترسی

Breaking News

غزنی با آمار بلند تلفات در حملات سال جاری


مسوولین در ولایت غزنی می گویند که در طی سال جاری، صدها فرد ملکی ونظامی در این ولایت کشته و زخمی شده اند.

براساس آمار ها طی سال جاری حدود از ۱۳۰ فرد ملکی و نظامی در غزنی کشته شده و بیش از ۳۰۰ نفردیگر در رویداد های مختلف امنیتی دراین ولایت، زخمی شده اند.

در تازه ترین مورد صبح امروز یک حمله کننده انتحاری که سوار بر یک موترسایکل بود، مواد انفجاری خود را در بازار ولسوالی گیلان دریک نقطه مزدحم انفجار داد.

از اثر این حمله انتحاری هفت فرد ملکی به شمول یک زن، زخمی شده اند.

فهیم امیری سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غزنی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "فرد انتحاری که سوار بر یک موتر سایکل بود مواد انفجاری خود را در درمقابل موتر حامل قوماندان امنیه ولسوالی گیلان انفجار داد وهدف انتحار کننده، نیز قوماندان امنیه این ولسوالی بود اما به او آسیب نرسیده است."

آقای امیری گفت که از اثر این حمله انتحاری، هیچ تلفات به پولیس و مردم ملکی وارد نشده است. مسوولین می گویند که زخمی ها به شفاخانه انتقال یافته اما وضعیت یک تن از زخمیها که یک خانم بوده، وخیم است.

حملات انتحاری معمولأ ازسوی افراد گروه طالبان درافغانستان انجام می شود که بیشتر از افراد ملکی قربانی می گیرد. اما طالبان تاکنون درمورد حمله انتحاری امروز درغزنی اظهار نظر نکرده اند.

مسوولین شفاخانه ملکی غزنی می گویند که درطی شش ماه اخیر سال جاری، بیش از ۳۰۰ نفر به شمول اطفال و زنان، از اثر انفجارات و درگیری های مخالفین دولت در این ولایت زخمی شده اند که بیش از ۶۰ فیصد آنان را افراد ملکی تشکیل می دهند.

این مسئولین می گویند که درطی سال جاری، اجساد بیش از ۱۳۰ فرد که در رویداد های جنگی کشته شده اند به این شفاخانه انتقال یافته است که بیشتر قربانیان افراد ملکی بودند.

داکتر باز محمد همت رییس شفاخانه ملکی غزنی گفت "درشش ماه گذشته از اثر حوادث امنیتی بیش از ۳۰۰ زخمی به این شفاخانه منتقل شده اند که بیش از ۶۰ درصد آن را افراد ملکی بودند".

از سویی هم مسئولین امنیتی این ولایت می گویند که درطی یک عملیات تصفیوی درمسیر شهر غزنی و ولسوالی جغتو، ۳۳ مخالف مسلح دولت کشته شده اند.

فهیم امیری سخنگوی قوماندانی امنیه غزنی گفت، درعملیات شش روزه که به منظور جابجایی ۱۰ پوسته امنیتی درمسیر قیاق و ولسوالی جغتو راه اندازی شده بود، ۳۳ طالب مسلح کشته شده اند.

باشندگان غزنی واعضای شورای ولایتی این ولایت ازحکومت خواستار راه اندازی یک عملیات گسترده، به خاطر بیرون راندن مخالفین دولت اند.

آنان می گویند که اگر پیش از فرا رسیدن فصل بهار عملیات گسترده برای سرکوب کردن مخالفین دولت وگروه دولت اسلامی یا داعش که بتازگی دراین ولایت، درحال شکل گیری است راه اندازی نشود غزنی نیز به سرنوشت کندوز گرفتار خواهد شد.

عبدالجامع جامع عضو شورای ولایتی غزنی دراین باره به صدای امریکا گفت "تجار ملی به دلیل ناامنی و عدم مصوونیت از شهرغزنی فرار کرده اند، مقامات پیشین محلی و افراد سرمایه دار از این ولایت رفته اند و سرمایه داری نیز به دلیل نا امنی کم شده است".

غزنی از ولایات نا امن درمرکز افغانستان است که طالبان مسلح درشماری از ولسوالی های آن حضور گسترده دارند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG