لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: ایجاد حکومت جدید خواب است


رئیس اجرائیه افغانستان امروز در مراسم آغاز برنامۀ میثاق شهروندی در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌زد.
رئیس اجرائیه افغانستان امروز در مراسم آغاز برنامۀ میثاق شهروندی در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌زد.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید که حکومت فعلی برخاسته از آرای مردم است و تا پنج سال به کارش ادامه می‌دهد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان که در آغاز برنامۀ میثاق شهروندی در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌زد، تأکید می‌کند، حکومت وحدت ملی دستاوردهایی دارد و برای مردم فرصت‌های خوبی را فراهم کرده است.

در حالی که برخی احزاب و مخالفان سیاسی حکومت، سروصداهای را مبنی بر تکمیل‌شدن زمان کار حکومت وحدت ملی به راه انداخته اند؛ اما رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید، ایجاد حکومت جدید به عوض حکومت وحدت ملی یک خواب است.

او می‌گوید "اینها بروند ما یک چیز دیگر را می‌سازیم از سر، این یک خواب است، دوم؛ به کدام مشروعیت، به کدام بنا؟"

به گفتۀ رئیس اجرائیه افغانستان، کمی و کاستی‌هایی در انجام تعهدات حکومت وحدت ملی وجود داشته است؛ اما حکومت به تعهدات خود پابند است و از فرصت‌های پیش‌رو به نفع مردم استفاده خواهد کرد.

اما حکومت وحدت ملی دوساله از عمر خود را سپری کرده است؛ با تکمیل دوسالگی بر اساس تفاهمنامۀ سیاسی و اعلامیۀ مشترک محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در آغاز برای ایجاد حکومت وحدت ملی امضا کرده اند، باید در کنار اصلاحات انتخاباتی، لوی جرگه تعدیل قانون اساسی باید فراخوانده می‌شد تا پُست ریاست اجرایی را به صدراعظم اجرایی تغییر دهد.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که شوراهای ولسوالی از ارکان اساسی لوی جرگه است؛ در حالی که اکنون انتخابات شوراهای ولسوالی برگزار نشده است؛ برگزاری لوی جرگه مشکل خواهد بود.

رئیس اجرائیه افغانستان نیز کوتاهی‌ها را می‌پذیرد و می‌گوید "بخشی از تعهدات حکومت وحدت ملی که ما خود را مقصر می‌دانیم، برگزاری انتخابات و دایرکردن لویه جرگه بود".

اما او تأکید می‌کند که حکومت نیز در این بخش کار کرده است و با آغاز کار کمیتۀ گزنیش برای معرفی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، گام‌های دیگر نیز برداشته می‌شود.

پیش از این مشرانو جرگۀ افغانستان به دلیل شدت ناامنی‌ها خواستار استعفای سران حکومت وحدت ملی شده و برخی اعضای سناتوران، حکومت را "حکومت وحشت ملی" خطاب کرده و سران آن را "کر و کور" خوانده اند.

از سوی دیگر، برخی احزاب سیاسی نیز گفته اند که سران حکومت فعلی، باید کنار بروند تا حکومت مؤقت تشکیل گردد.

اما سران حکومت با اشاره به انزوا بردن پاکستان، نتایج مؤفقیت گفتگوهای صلح با حزب اسلامی، آغاز پروژه‌های زیربنایی چون بند سلما، کاسا یک هزار، تاپی، خط آهن چین، امضای قرارداد خط دوم مسیر سالنگ، آغاز کار سرک گردن‌دیوال و سایر پروژه‌های داخلی را از دستاوردهای مهم شان خوانده اند.

XS
SM
MD
LG