لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: با خوشبینی عمل می‌کنیم نه با خوش‌باوری


گفتگوهای چهارجانبه در مورد روند صلح افغانستان ۱۱ جنوری در اسلام آباد برگزار می شود.
گفتگوهای چهارجانبه در مورد روند صلح افغانستان ۱۱ جنوری در اسلام آباد برگزار می شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان با اشاره به حملات دهشت افگنی اخیر در آن کشور گفت که شروع مذاکرات صلح با پایین آمدن سطح خشونتها توأم نبوده است.

قرار است که گفتگوهای چهارجانبه در سطح معاونین وزارت‌های خارجۀ افغانستان و پاکستان و نماینده‌گان چین و امریکا برای زمینه‌سازی گفتگوهای صلح و پایین آمدن خشونتها به تاریخ ۱۱ جنوری در اسلام‌آباد مرکز پاکستان برگزار گردد.

رئیس اجرائیه افزود که افزایش خشونت و هراس‌افگنی، کشتار و واردکردن خساره به مردم که سالیان درازی در افغانستان دوام داشته است، زمینۀ امتیازگیری را به کسی مساعد نمی‌کند.

آقای عبدالله گفت "گروه‌های مختلف طالب‌ها به این فکر نباشند، همان طوری که دفاع از مردم و تأمین امنیت را وظیفۀ خود می‌دانیم، کار و تلاش صادقانه را برای برقراری صلح که آرزوی همۀ مردم است، وظیفۀ خود می‌دانیم و مسئولیت خود؛ اما در این راستا با خوشبینی عمل می‌کنیم نه با خوش‌باوری."

از سوی دیگر آقای عبدالله گفت که حکومت برای تأمین ثبات با واقع‌بینی گام بر می‌دارد و امیدوار است که همه به این نتیجه برسند که از طریق جنگ و کشتار کاری را بالای مردم افغانستان تحمیل کرده نمی توانند.

رئیس اجرائیه که پس از برگشت از تهران در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، از آمادگی حکومت ایران برای حمایت از گفتگوهای صلح افغانستان خبر داد، اما گفت که آن کشور رسماً تقاضای اشتراک در نشست چهار جانبۀ اسلام آباد را نکرده است.

همکاری‌های اقتصادی

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه گفت که در کنار مسایل سیاسی و امنیتی، در بخش اقتصاد و تجارت نیز با مقامات ایرانی گفتگو کرده و از بندر چاه بهار ایران دیدار کرده است.

آقای عبدالله گفت "در دو سال اخیر ایران سرمایه‌گذاری زیاد کرده است در بندر چاه بهار و ظرفیت این را که به یک بندر تجارتی مهم در منطقه تبدیل شود دارد برای وصل‌کردن آسیای جنوبی، افغانستان، ایران، آسیای مرکزی و فراتر از آن."

رئیس اجرائیه افغانستان افزود که این بندر به دلیل کم‌بودن مسیرش به افغانستان بیشترین اهمیت را دارد و بدیل بحری خوبی برای این کشور فراهم می‌کند.

بیلانس تجارت میان دو کشور، تشویق سرمایه‌گذاری، ارتقای ظرفیت، ایجاد سهولت برای تاجران افغان از مواردی اند که به گفتۀ رئیس اجرائیه روی آن با مقامات ایرانی بحث کرده است.

برگزاری انتخابات

عبدالله عبدالله همچنان گفت که برای عملی‌شدن توافقنامه سیاسی که بر اساس آن حکومت وحدت ملی تشکیل شد، گام‌هایی برداشته شده و حکومت آماده‌گی دارد که انتخابات در فصل تابستان و یا خزان سال آینده برگزار گردد.

به گفتۀ آقای عبدالله اصلاحات انتخاباتی یک ضرورت مبرم است و انتخابات پیشرو زیر نظر کمیسیون جدید انتخابات افغانستان صورت خواهد گرفت.

رئیس اجرائیه با اشاره به انتخابات گذشته گفت که که هیچ راهی وجود ندارد که تکرار تجربه تلخ را مردم افغانستان شاهد باشند.

این در حالی است که دیروز کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که با رد فرمان تقنینی رئیس جمهور از سوی ولسی جرگه، کمیسیون مستقل انتخابات با ساختار فعلی، به شکل قانونی کارش را ادامه خواهد دارد.

XS
SM
MD
LG