لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: اظهاراتم به معنی سقوط‌دادن نظام نیست


آقای عبدالله در جمع هوادارانش گفت، حالا وضعیت طوری شده که مجبور است شیوۀ کار خود را برای تطبیق موافقتنامۀ سیاسی تغییر دهد.
آقای عبدالله در جمع هوادارانش گفت، حالا وضعیت طوری شده که مجبور است شیوۀ کار خود را برای تطبیق موافقتنامۀ سیاسی تغییر دهد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان ناوقت دیروز در جمع از هوادارانش در مورد تحولات اخیر که از روز پنجشنبه سبب تنش‌ها میان ارگ و سپیدار شد؛ رایزنی کرد و گفت، اظهارات وی ناشی از قهر و احساسات نبوده است؛ بلکه به دلیل این که مردم از جریان‌های داخلی و مشکلات حکومت آگاهی یابند؛ لب به سخن گشوده است.

سخنرانی عبدالله در جمع هوادارانش پس از آن انجام شد که دیپلمات‌های خارجی چون فرانز مایکل ملیبن رئیس اتحادیه اروپا، تدامیچی یاماموتو نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد و امر سینها سفیر هند، با وی دیدار کردند.

دیپلمات‌های خارجی در دیدار با عبدالله عبدالله، وضعیت افغانستان را حساس خوانده و بر عادی‌شدن وضعیت سیاسی حکومت تأکید کرده اند.

آقای عبدالله در جمع هوادارانش گفت، حالا وضعیت طوری شده که مجبور است شیوۀ کار خود را برای تطبیق موافقتنامۀ سیاسی تغییر دهد.

موافقتنامۀ سیاسی، کلید بحران انتخابات دو سال پیش افغانستان بود که با امضای آن میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله با میانجیگری جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، حکومت وحدت ملی شکل گرفت.

رئیس اجرائیه افغانستان، تأکید کرد که خواهان تطبیق موافقتنامۀ سیاسی است و گفت این کارش به معنی "زیاده‌خواهی"، "قدرت‌طلبی" و "تجاوز به حق دیگران" نیست؛ بلکه ضرورت "ثبات" و "بقای" افغانستان است.

او گفت "حرف ما، حرف تهدید نیست، حرف تخریب نظام نیست، نظام چپه‌کردن نیست، اما حرف واضحِ حق مردم است".

آقای عبدالله در حالی که نام از رئیس جمهور نبرد؛ ولی گفت که در مبارزه با فساد در خط اول قرار دارد و به کسی هم اجازه نمی‌دهد که با ادعاهایی استفادۀ سیاسی کند "این صدایم به همان کس است، خطابش به هر کسی که بوده، از پرونده‌های فساد اداری که با مافیای بین‌المللی بسته شده، خبر دارم، از کار اقارب و بزرگان این سرزمین که در چه کارها و معامله‌هایی دست شان بند است، خبر دارم، طوری که ما در مبارزه با فساد متعهد استیم، آن طور کسی دیگری را من اینجا نمی‌بینم".

این در حالی است که رئیس جمهور افغانستان به روز جمعه در مراسم تجلیل از روز جوانان گفت، افرادی وی را به انحصارگرایی متهم می‌کنند که در امر مبارزه با فساد اداری "منافع شان با خطر مواجه می‌شود."

قرار است که در روزهای آینده محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، با هم ملاقات کنند. هر چند قرار بود که این ملاقات روز شنبه صورت بگیرد، اما انجام نشد.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که قرار ملاقات از سوی ریاست جمهوری تعیین شده بود و لغو گردید؛ اما رئیس اجرائیه برای گفتگو در هر زمانی آماده است.

دیروز رئیس جمهور غنی نیز در مراسم افتتاح پارلمان گفت، افغانستان جای دیکتاتوری نیست بلکه کامیابی افغان‌ها در اتفاق و اتحاد شان است.

این اولین باری است که دو مقام حکومت افغانستان، پس از به میان آمدن حکومت وحدت ملی در مقابل همدیگر این گونه تند سخن می‌زنند.

قبلاً نیز هرچند روی انتخاب اعضای کابینه کشیدگی‌های میان محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان وجود داشت؛ اما این گونه به صراحت همدیگر را مخاطب قرار نداده بودند.

XS
SM
MD
LG