لینک های دسترسی

Breaking News

فضاپیمای چینی نخستین ماهوارهٔ قمری پاکستان را به فضا برد


چین روز جمعه سوم می (۱۴ ثور) فضاپیمای بدون سرنشین حاوی کاوشگر چانک‌ای-۶ را غرض جمع‌آوری نمونه‌های از قسمت دور (تاریک) مهتاب، به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما نخستین ماهوارهٔ قمری پاکستان را نیز باخود به فضا برد.

بزرگترین فضاپیمای چینی به نام لانگ مارچ-۵ ساعت ۵:۲۷ بعد از ظهر به وقت چین از مرکز پرتاب فضایی وینچینگ در جزیرهٔ هاینان به فضا پرتاب شد که کاوشگر چنک‌ای-۶ را با خود حمل می‌کند.

قرار است این کاوشکر در ماموریت تقریباً دوماهه خود نزدیک به دو کیلوگرام از خاک قسمت دور مهتاب را برای تجزیه و تحلیل، نمونه‌برداری کند.

در صورت موفقیت، این ماموریت چین را به نخستین کشوری تبدیل می‌کند که نمونه‌هایی را از قطب جنوب عمدتا ناشناخته ماه، بازیابی کند.

قسمت دور یا تاریک مهتاب آن بخشی است که از زمین قابل مشاهده نیست، اما آفتاب بر آن قسمت نیز می‌تابد.

در سال ۲۰۱۸ چنک‌ای-۴ نخستین کاوشکر چینی بود که در قسمت دور مهتاب نشست. در سال ۲۰۲۰ چنک‌ای-۵ نخستین کاوشگری بود که پس از ۴۴ سال نمونه‌ای از مهتاب را به زمین آورد. اما چنک‌ای -۶ نمونه‌های از قسمت دور مهتاب را بازیابی خواهد کرد.

چنک-۶ محموله هایی را از پاکستان، ایتالیا، فرانسه و ادارهٔ فضایی اروپا حمل می کند.

به گفته ادارهٔ فناوری فضایی پاکستان مستقر در اسلام آباد، ماهواره پاکستان به نام آیکیوب قمر (ICUBE-Qamar) ظرف پنج روز در مدار ماه قرار می‌گیرد و به مدت سه تا شش ماه دور ماه می چرخد و از آن برای اهداف تحقیقاتی عکس می‌گیرد.

انجنیران ادارهٔ فناوری فضایی پاکستان می‌گویند که آیکیوب قمر همچنین برای "به‌دست آوردن داده‌های ساحهٔ مقناطیسی ماه، ایجاد یک مودل از ساحهٔ مقناطیسی ماه و ایجاد تهداب برای همکاری‌های بین‌المللی بعدی در مهتاب" طراحی شده است.

پاکستان این ماهواره را با همکاری پوهنتون شانگهای چین انکشاف داده است. این نخستین ماموریت پاکستان در فضا می‌باشد.

تا اکنون تنها ایالات متحدهٔ امریکا، روسیه، هند و چین قادر به فرود آوردن فضاپیما و کاوشگر بر سطح مهتاب شده اند، اما هند اولین کشوری است که فضاپیمایش درماه اگست سال گذشته موفقانه در قطب جنوب مهتاب، ساحه‌ای که قبلاً کشف نشده، فرود آمد. انتظار می‌رود که قطب جنوب مهتاب دارای ذخایر یخ و مواد معدنی باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG