لینک های دسترسی

Breaking News

چین از گسترش "افراطگرایی دینی" در قلمرو خود نگران است


حکومت چین اقلیت مسلمان اویغور آن کشور را به ترویج افراطگرایی دینی متهم می‌کند
حکومت چین اقلیت مسلمان اویغور آن کشور را به ترویج افراطگرایی دینی متهم می‌کند

ارشدترین مقام دینی چین گفته است که افراطگرایی دینی از منطقۀ شین‌جیانگ در غرب آن کشور به جانب قلمرو مرکزی چین به گسترش آغاز کرده است.

مقام‌های چینی شین‌جیانگ را که با پاکستان، آسیای مرکزی و افغانستان هم مرز است و اقلیت مسلمان اویغور در آن ساکن است، از دیرزمان به مثابۀ خط مقدم مبارزه با افراطگرایی دینی تلقی می‌کنند.

در چند سال گذشته، صدها نفر در شین‌جیانگ در اثر حملات خشونتباری جان باخته اند که بیجینگ آن را به افراطگرایان دینی نسبت می‌دهد و حکومت چین زیرنام مبارزه با افراطگرایی و حفظ ثبات، کنترول جدی را بر دین نافذ کرده است.

روزنامۀ چینا دیلی از قول وانگ ژون رئیس ادارۀ دولتی امور دینی چین نگاشته است کهدر کنگرۀ ملی انجمن اسلامی چین گفته است که اکنون اندیشۀ افراطی در ولایت‌های مرکزی چین رخنه کرده است.

روزنامه در مورد ساحاتی که از گسترش افراطگرایی دینی متاثر شده است، جزئیاتی ارایه نکرده است اما از قول آقای وانگ نگاشته است که روحانیان مسلمان که در نزد حکومت رسمیت دارند باید در خط مقدم مبارزه با افراطگرایی قرار گرفته و مانع کسانی شوند که زیر تاثیر این پدیده قرار می‌گیرند.

مقاله از قول این مقام چینی نگاشته است "مسلمانان باید حد و مرز میان فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی دینی را درک کنند تا بدان وسیله به کردارهای غیرقانونی نه بگویند".

حدود ۲۱ میلیون نفر از نفوس چین مسلمان است و اویغور ها یک بخشی از این جمعیت ۲۱ میلیونی می باشد. سایر گروه‌های مسلمان مانند هوی در سرتاسر آن کشور عمدتاً در ساحاتی غربی و جوب غربی به شمول ولایت یونن مستقر اند.

شی جنپینگ رئیس جمهور چین مسلمانان آن کشور را ترغیب کرده است تا در برابر نفوذ کردارهای غیرقانونی دینی ایستاده‌گی کنند.

حملاتی که حکومت چین آن را به افراطگرایان دینی به ویژه مسلمانان اویغور نسبت می‌دهد در سالهای اخیر از محدودۀ شین‌جیانگ فراتر رفته است، یک نمونۀ آن حملۀماه مارچ ۲۰۱۴ در ایستگاه قطار آهن یونن است که در آن بیش از ۳۰ نفر کشته شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که ناآرامی در شین‌جیانگ اغلباً از تنش‌های قومی و مشقت اقتصادی و دینی اعمال شده بر اقلیت فرقه‌ای ساکن در این ولایت ناشی می‌شود. اما بیجینگ همواره اعمال تبعیض دینی را بر اقلیت‌ها چه در شین‌جیانگ یا جاهای دیگر رد کرده است.

XS
SM
MD
LG