لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش چین برای ردیابی مقام های آلوده به فساد در کشور


چین در نشست همکاری اقتصادی کشورهای آسیا - آقیانوس آرام به دنبال تقویت مساعی خویش برای ردیابی مقام های آلوده به فساد است که به خارج فرار کرده اند. اما برخی خواهان احتیاط استند زیرا این طرح چین به طور وسیعی عقب درب های بسته صورت می گیرد.

طی سال گذشته، حزب کمونیست چین دست به سرکوبی فساد اداری زده است که مقام های عالی رتبه و پایین رتبه در آن دخیل می باشد.

پیشبینی می شود که ژو یونگکانگ، رئیس پیشین امنیت کشور محاکمه شود. آقای ژو همچنین عضو کمیته اصلی حزب نیرومندی پولیتبورو یا سیاسی چین است.

بیش از ٥٠ تن از مقام های عالی رتبه چین با اتهام فساد مواجه اند. و رسانه های دولتی گزارش داده اند که عملیات حکومت موسوم به "شکار روباه" به برگرداندن حدود 180 مقام متهم به فساد از خارج کمک کرده است.

با این حال، بیجنگ توانایی محدودی در برگرداندن مقام های مظنون به فساد به آن کشور دارد. چین معاهده استرداد با کشورهایی مثل استرالیا، کانادا و ایالات متحده ندارد. آن کشورها، جایی است که طبق گزارش رسانه های دولتی چین، مقام های آلوده به فساد به طور اغلب به آنجا فرار می کنند.

الن بولارد، مدیر اجرایی دارالانشای سازمان همکاری اقتصادی کشورهای آسیا - آقیانوس آرام یا اپیک است. او می گوید که منفعت فزاینده ای در همکاری با مساعی مبارزه با فساد چین است، و نشست های اپیک در بیجنگ باید آن را تسریع بخشد.

آقای بولارد می گوید "چین در راس بیانیه ای مبارزه با فساد، مبارزه با ارتشا، و غیره است. آن کشور در آن مبارزه چندین سهم گرفته است. آن چه چین تلاش دارد، آن است که همه کشورها در اصول، در حاکمیت قانون، در خصوص روش های تعقیب عدلی و درمورد چگونگی دنبال کردن این چیزها در عین مسیر می باشند."

در ماه آگست، اعضای کشورهای سازمان اپیک به کار مشترک برای مبارزه با فساد توافق کردند.

چین اولین کشوری خواهد بود که میزبان یک شبکه تازه تشکیل شامل مقام های ضد فساد می باشد. اما در عوض اینکه این شبکه، وابسته با اداره ملی جلوگیری از فساد چین باشد، آن شبکه در آکادمی آموزشی اداره تفتیش ضد فساد مربوط حزب کمونیست مستقر می باشد. آن اداره در واقع، کمیسیون مرکزی برای تفتیش نظم می باشد.

آن کمیسیون حزب کمونیست، رهبری حرکت ضد فساد چین را رهبری می کند، و تفتیش های ابتدایی را در مورد مقام های آلوده به فساد قبل از پیشکش کردن دوسیه های آنان به سارنوالان حکومتی انجام داده است. آن کمیسیون همچنین مسئول اجرای عملیات " شکار روباه" می باشد.

اما، برعکس مفتشین دولتی، کمیسیون مرکزی بیشتر مانند پولیس مخفی کار می کند. آنان مقام های متهم به فساد را در زندان های مخفی بدون دسترسی به وکیل مدافع یا خانواده شان نگه داری می کنند.

ویلیام نی، عضو سازمان عفو بین الملل می گوید که درحالی که تلاش چین به سرکوبی فساد قابل درک است، از سویی هم، کاربرد اداره تفتیش حزب کمونیست آن کشور مشکل زا می باشد.

آقای نی می گوید "آنچه ما نگران استیم آن است که حکومت های خارجی، به نظر می رسد به طور فزاینده ای با روندی همکاری می کند که آنها آن را محاکمه بدون طی مراحل قانونی و عدلی می پندارند – روندی که آنان می دانند در گذشته شامل شکنجه بوده است و اینکه مردم به وکلای مدافع شان دسترسی نداشتند."

رن جیانگمینگ، رئیس مرکز مبارزه با فساد و حکومتداری در دانشگاه تسینگهوا می گوید که استقرار آن شبکه در کمیسیون مرکزی تفتیش نظم گزینه منطقی به آن دلیل که موفقیت عملیات "شکار روباه" و واقعیت های جاری مبارزه با فساد را در چین عملی می سازد.

گزارش: بیل ایدل خبرنگار صدای امریکا از بیجنگ

ترجمه: محمد احمدی

XS
SM
MD
LG