لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت چین و چاپان روی مالکیت جزایر با جاپان


مخالفت چین و چاپان روی مالکیت جزایر با جاپان
مخالفت چین و چاپان روی مالکیت جزایر با جاپان

حکومت چین سرحدات آبی خویش با کشورهای همسایه در منطقه را کم اهمیت جلوه داده است در حالیکه حاکمیت خویش را بر آبهای جزایر جنوب و شرق چین که از سوی سایر کشور ها ادعای مالکیت بر آن صورت گرفته است، حفظ نموده است.

زمانیکه چین تازه ترین رهنمود رسمی دو سالۀ خویش را به نشر رسانید، این موضوع آشکار شد که مسئلۀ شماره یک امنیت سرحدات آبی آن کشور، تایوان است.

تایوان یک جزیرۀ خود مختار بوده که بیجنگ آن را بخشی از قلمرو خود می داند.

یکی از موضوعات سرحدات آبی که توجه اندکی را به خود جلب کرد، جزایر مورد منازعۀ اطراف چین بود.

جزایر 'سپراتلی' و 'پاراسیل' در بحیره جنوب چین موقعیت دارند. کشورهای برونی، چین، مالیزیا، فلیپین، تایوان و ویتنام مالکیت جزیرۀ 'سپراتلی' را ادعا داشته در حالیکه چین تایوان و ویتنام مدعی اند که جزیرۀ 'پاراسیل' بخشی از قلمرو آنها است.

در بحیرۀ شرق چین، آن کشور روی مالکیت جزایر با جاپان شدیداً مخالفت دارد که چین آن را 'دیایو' و جاپان 'سین کاکو' می نامد.

این جزایر در نزدیکی خطوط آبی کلیدی و ساحات مهم ماهیگیری تجارتی موقعیت دارند. اما از همه مهمتر، عقیده می رود که این جزایر مملو از ذخایر بزرگ نفت باشند.

گیب کولنز متخصص اموال تجاری و کارمند ویب سایت تحلیلی 'چاینا ساین پُست' می گوید، به باور وی تشنگی انرژی یکی از توضیحات علاقمندی چین در پایدار نگهداشتن حاکمیت بر جزایر مذکور است.

گیب کولنز گفت "هر بیرل نفت که از سواحل همجوار این منطقه تولید شود به این معنی است که یک بیرل از واردات نفت می کاهد."

تعداد کثیری از کشورها اقدامات قوای بحری چین را از نزدیک تحت نظر دارند.

رابرت ویلارد قوماندان نیروهای بحری از قوماندانی بحیرۀ آرام ایالات متحده هفتۀ گذشته به کمیتۀ مجلس نمایندگان گفت، باوجود آنکه کشتی های چینایی و امریکایی ندرتاً با هم مواجه می شوند، ولی بعضی دلایل وجود دارد که باید در رابطه با آن محتاط بود.

رابرت ویلارد گفت "چینائی ها به طور متداوم کشتی های ما را که به چین نزدیک اند، در جریان اجرای مأموریت های آن شور در آب های بین المللی، تعقیب میکنند. برخورد ها بین شرکأ و متحدین ما در منطقه اتفاق افتاده است."

او به برخورد های اخیر یک کشتی فلیپینی با جاپان اشاره نمود که در جنوب بحیره چین روی جزیرۀ 'سین کاکو' یا 'دیایو' اتفاق افتاد.

ایالات متحده زمانی باعث بروز منازعه در منطقه شد که هلری کلنتن وزیرخارجۀ امریکا در ماه جولای گفت، واشنگتن فکر می کند که کشورهای مدعی باید ادعاهایشان را در هماهنگی با میثاق ملل متحد روی قوانین بحری دنبال کنند.

در حال حاضر چین بر بعضی جزایر عمده در سلسله جزایر 'سپارتلی' تسلط ندارد، و چین نمی تواند از عهدۀ بعضی از میثاق های قوانین بحری ملل متحد بدر آید. پس چین به زعم خود هراس دارد که اگر این منازعه به هیئت بین المللی راجع گردد، چین زیان بیشتری را متقبل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG