لینک های دسترسی

Breaking News

نام گذاری پاندای واشنگتن از سوی مردم جهان


رای گیری در مورد نام گذاری پاندا(نوعی خرس چینی الاصل) انجام شد و مردم آن را 'باو باو' نامیدند.

چوچه پاندا در باغ وحش واشنگتن به دنیا آمده است. بیشتر از ١٢٣ هزار تن از سراسر دنیا در رای گیری برای نام گذاری آنلاین آن اشتراک ورزیدند.

باوباو در لسان چینی "شی گرانبها" یا گنج معنی میدهد و از جمله پنج نامی است که توسط مردم برگزیده شده است. سایر نامها لنگ هوا که محبوب یا گل ظریف و ملان که یک حماس آفرین چینی بود، تجویز شده بود.

نام این حیوان به مناسبت صدمین روز تولدی آن به وی داده شد و اکنون به دو لسان درمحلی که چوچه پاندا در باغ وحش زندگی می کند، درلوحه ای رقم زده شده است.
درمحفل نام گذاری آن خوراکه های چینی صرف گردید و پایکوبی و سروده های معمول این کشوراجرا و خوانده شد.

مقامات چین و ایالات متحده درخواست برای نام گذاری این حیوان را یک جایی اعلان کردند و این در نتیجه همکاری هایی در قسمت حفاظت از پاندا صورت می گیرد که تاریخچه آن به سال ١٩٧٢ برمی گردد.

باو باو، سمبول ۴١ ساله تحقیقات و همکاری باغ وحش ملی در واشنگتن با چین می باشد.

دینس کلی، مدیر باغ وحش ملی مربوط انستتیوت اسمثسونین در واشنگتن ضمن قدردانی از کسانی که از سرتاسر جهان در نام گذاری پاندا سهم گرفتند این را نمونه ای از همکاری چین و ایالات متحده دانست.

باو باو در اگست گذشته از مادری بنام می زیانگ در داخل باغ وحش و از اثر القاح مصنوعی به دنیا آمده است.

چوچه پاندا تا وقتی که بتواند خودش ازمحل تولدش بیرون شود، ازانظار مردم دور نگه داشته خواهد شد و امکان دارد در اوایل ٢٠١۴ سیاحین بتوانند ازآن دیدن کنند.

به پدر باو باو یخ خاصی در روز نام گذاری پیشکش شد.

در میان مدعویین در محفل نام گذاری چوی تیانکای، سفیر جمهوری مردم چین و کیری آن، معین وزارت خارجه ایالات متحده در امور محیط زیست و علوم طبیعی اشتراک ورزیده بودند.

قرار است بعد از آنکه باو باو چهارساله شده به چین برگردانده شده و در آنجا در مرکزحفاظتی و تحقیق در ولانگ سیشان نگهداری شود.

پاندا در باغ وحش ملی واشنگتن از جمله حیوانات خیلی زیاد محبوب خاصتا درمیان اطفال می باشد که مردم از فواصل دور در ایالات متحده امریکا به دیدن آن می آیند.

پاندای بزرگ از جمله حیوانات نادره جهان می باشد که نسل آن بسیار کم شده است و به گفته کارشناسان طبیعی تنها تعداد آن به صورت وحشی در حدود ١٦٠٠ بوده و ٣٠٠ آن در اسارت بسر می برند و اکثر شان در چین زندگی دارند.

پاندا از روی لکه‌های سیاه روی گوش و دور چشم و دور بدنش قابل شناسایی است.
این حیوان گرچه ازجمله گوشتخواران به حساب می ورد اما از بته بامبو نیز تغذیه می کند.

پانداهایی که در اسارت نگهداری می‌شوند غذاهایی مانند عسل، تخم پرندگان، ماهی، کیله، برگ گیاهان وکچالو را نوش جان می‌کنند.

برخی از گزارشها ‌حاکی است که اکنون تعداد شان درطبیعت در حال افزایش قرار گرفته است. اما برخی از موسسات مانند اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست می گوید ممکن این نظر از سبب ارائه شده باشد تا نام این حیوان را از فهرست حیوانات در معرض خطر بکشند.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG