لینک های دسترسی

Breaking News

بیجینگ از کابل به خاطر سرکوب شورشیان اویغور تمجید کرد


تعمیق همکاری با چین یکی از اولویت‌های کاری حکومت افغانستان خوانده شده است
تعمیق همکاری با چین یکی از اولویت‌های کاری حکومت افغانستان خوانده شده است

وزیر دفاع چین گفته است که از حکومت افغانستان به خاطر "حمایت ارزشمند در مبارزه بر ضد نیروهای دهشت افگن جنبش اسلامی ترکستان شرقی" و مسایل مرتبط با علایق اساسی چین، قدردانی می‌کند.

چانگ وانکوان در دیدار با قدم شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان در بیجینگ ابراز امیدواری کرد که قوای نظامی دو کشور همواره شکل و محتوای همکاری شان را غنامند ساخته و در حفظ امنیت و ایجاد فضای مساعد برای انکشاف مشترک، سهم بیشتری بگیرند.

وزارت دفاع چین با نشر بیانیه‌ای از قول جنرال شهیم نگاشته است "با توجه به دوستی عمیق دیرینه، افغانستان و چین خواستار صلح، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز بوده و به تعمیق و تقویت روابط میان دو کشور می‌کوشند".

آقای شهیم گفته است که قوای نظامی افغانستان با تعمیق عملی همکاری با چین، از طریق آموزش پرسونل و مشق و تمرین مشترک نظامی مایل به سرکوب نیروهای دهشت افگن به شمول جنبش اسلامی ترکستان شرقی می باشد.

بیانیۀ وزارت دفاع چین در این مورد جزئیات بیشتری ارایه نکرده است.

چین در چارچوب گروه هماهنگی چهارجانبه، یکجا با افغانستان، پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا برای تسهیل روند صلح و پایان جنگ در افغانستان تلاش می‌کند.

چین از دیرزمان نگران گسترش ناامنی از افغانستان به ایالت آشوبزدۀ شین ژیانگ است، جاییکه شورشگری مسلمانان جدایی طلب اویغور در چند سال اخیر جان صدها نفر را گرفته است. بجینگ این حملات را به افراطگرایان مسلمان وابسته به جنبش ترکستان شرقی نسبت می‌دهد.

ایالات متحدۀ امریکا و ملل متحد جنبش اسلامی ترکستان شرقی را به صفت گروه دهشت افگن قلمداد می‌کنند. با اینحال برخی کارشناسان به این باور اند که سیاست‌های سرکوبگرانۀ چین در شین ژیانگ سبب شورشگری و ناآرامی در این ایالت شده است.

XS
SM
MD
LG