لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، اجندای کلیدی نشست شانگهای


سران کشور های آسیای مرکزی روز چهار شنبه در آستانۀ نشست رهبران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای با هم ملاقات کردند. نقش بیشتر شانگهای در افغانستان در صدر اجندای این نشست قرار دارد.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان که به صفت ناظر در این نشست دعوت شده است روز چهار شنبه پیش از برگزاری نشست شانگهای با خوشبینی از روابط کابل و بیجینگ گفت که هر دو کشور برای امضای موافقتنامۀ مقدماتی در خصوص ایجاد روابط ستراتیژیک آمادگی می گیرند.

کرزی گفت "چین به صفت دومین اقتصاد جهان، کشوری که به سرعت در عرصۀ جهانی پیش می رود و خوشبختانه به صفت کشور همسایۀ افغانستان، از نظر روابط در صدر اجندای ما قرار دارد."

هوجین تاو، رییس جمهور چین در نخستین روز نشست رهبران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای گفت که این سازمان خواستار نقش قویتری در بازسازی افغانستان است.

رییس جمهور چین گفت که سازمان شانگهای برای رسیدگی به مسایل بزرگ بین المللی و منطقوی ارتباط، هماهنگی و همکاری های خود را ارتقا خواهد بخشید.

حامد علمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که افغانستان به صفت نقطۀ اتصال چندین کشور عضو و ناظر سازمان همکاری های شانگهای خواستار نقش و سود بیشتر از این سازمان می باشد.

به گفتۀ آقای علمی نشست شانگهای نه تنها در بخش بازسازی و اقتصادی بلکه در بعد نظامی و امنیتی نیز برای افغانستان حایز اهمیت است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران نیز به صفت ناظر در این نشست شرکت کرده است.

تحلیلگران به این باور اند رییس جمهور ایران تلاش خواهد کرد تا پشتیبانی تازۀ رهبران چین و روسیه را در حالی کسب کند که سایر کشور های جهان بر جاه طلبی های هستوی تهران اعتراض دارند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ملاقات با رهبران چین تقویت روابط میان مسکو و بیجینگ را تمجید کرده گفت که روابط میان مسکو و بیجینگ در عرصۀ امنیت جهانی حایز اهمیت بوده و تقویت آن به سود مردم هر دو کشور می باشد.

کشور های روسیه، چین و چهار کشور آسیای مرکزی – قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان – اعضای سازمان همکاری شانگهای اند.

اعضای شانگهای می خواهند با برگزاری نشست های دومدار و تمرینات مشترک نظامی، جدایی طلبان، افراطیون مذهبی و قاچاقبران مواد مخدر را هدف قرار دهند.

XS
SM
MD
LG