لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: امریکا از پیشرفت صلح آمیز چین استقبال می کند


باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که واشنگتن از ترقی یک چین شگوفان و صلح آمیز استقبال می کند. آقای اوباما، این مطلب را طی سخنرانی برای سران تشبثات در نشست همکاری اقتصادی آسیا و حوزه اقیانوس آرام در بیجنگ بیان کرد.

آقای اوباما روز دوشنبه یک پالیسی جدید ویزه با چین را اعلام کرد. این اقدام اعتبار ویزه های تجارتی و سیاحتی کوتاه مدت را به شهروندان دیگر از یک تا ده سال صادر می کند – این طولانی ترین اعتبار ویزه تحت قانون ایالات متحده است.

طبق این پالیسی، صدور ویزه تحصیلی و تبادله از یک تا پنج سال تمدید می کند. توافق جدید از تاریخ ۱۲ نومبر نافذ خواهد شد.

رئیس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه برای دیدار از چین در شرایطی وارد بیجنگ شد که روابط ایالات متحده و چین در خصوص مسایل مختلف از جاسوسی انترنتی گرفته تا حقوق بشر وهمچنین نفوذ میان رهبران چینی تیره می باشد.

آقای اوباما قرار است مذاکراتی را با شی جینگپینگ، همتای چینی خود شام سه شنبه انجام دهد. باراک اوباما همچنین از این سفرش برای تاکید بر تعهد ایالات متحده به منطقه اسیا و حوزه اقیانوس آرام استفاده می کند.

آقای اوباما روز دوشنبه در سفارت ایالات متحده میزبان رهبران منطقه برای مذاکرات درخصوص زون تجارتی شراکت بین آقیانوس آرام بود. آن زون تجارتی به خاطری جنجالی است که چین را از شمولیت در آن محروم می سازد و با طرح بیجنگ برای زون تجارت آزاد آسیا در رقابت است.

سفر رئیس جمهور باراک اوباما به بیجنگ مرکز چین در زمانی بود که باید هر دو جانب چهرۀ خوبی را به نمایش می گذاشتند.

هدف نخست سفر رئیس جمهور اوباما به چین، اشتراک در نشست همکاری های اقتصادی آسیا و حوزۀ اقیانوس آرام است. او پیش از سخنرانی در مقابل رهبران تجارت آسیا و حوزۀ اقیانوس آرام، با رهبر اندونیزیا و آسترالیا ملاقات کرد.

زدودن تردید چین در صدر اجندای رئیس جمهور اوباما قرار داشت. آقای اوباما گفت: "ایالات متحده از ظهور یک چین با ثبات، صلح آمیز و شگوفا استقبال میکند. و من میخواهم این را تکرار کنم."

آقای اوباما گفت که شامل ساختن چین در اقتصاد جهان برای امریکا و جهان، خوب است و امریکا میخواهد که چین در خصوص پیشرفت کند.

پالیسی جدید ویزه

به مثابۀ حسن نیت و به امید عمیق شدن روابط، رهبر ایالات متحده در بخش تمدید مدت ویزه برای محصلین، متشبثین و سیاحین چینی یک توافقی را اعلام کرد.

آقای اوباما گفت: "تحت توافق جدید، ویزه تحصیلی برای پنج سال و ویزه برای متشبثین و سیاحین برای ده سال تمدید خواهد شد."

اما موضوعاتی که دیدگاه متفاوت پیرامون آن وجود دارد و هنوز هم نیاز است به آن رسیدگی صورت گیرد، موضوع حقوق بشر و احترام به روند دموکراتیک هانگ کانگ است، نگرانی که باعث تظاهرات خشونت آمیز در هانگ کانگ گردید.

تجارت، موضوع دیگریست که نشاید به این زودی ها حل گردد. ایالات متحده و چین معاملات رقابتی را در منطقه دنبال میکنند.

رئیس جمهور ایالات متحده دیروز همچنان در تلاش برای از میان برداشتن موانع و رسیدن به یک توافق با رهبران کشور های – عضو اجلاس مشارکت کشور های حوزۀ اقیانوس آرام ملاقات کرد.

در اخیر روز، رهبران چینی نمایش آتشبازی را راه اندازی کردند. رهبران چین و ایالات متحده با وجود تفاوت هایشان می خواهند فکر کنند که آیندۀ روابط شان درخشان است.

رئیس جمهور ایالات متحده از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ نومبر در نشست اپیک شرکت خواهد کرد. او روز چهارشنبه برای دومین دیدارش به میانمار یا برما سفرخواهد کرد. در برما، آقای اوباما در جلسات کشورهای شرق آسیا شرکت خواهد کرد. او سپس برای شرکت در گردهمایی گروه ۲۰ عازم استرالیا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG