لینک های دسترسی

Breaking News

رونق تازه در همکاری CIA و ISI


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی آن کشور یا CIA را برای آخرین ارزیابی های امنیتی منطقه به پاکستان فرستاده است.

رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که رئیس ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا ISI از رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده خواسته است تا در تخریب پناهگاه های تحریک طالبان پاکستانی که به ادعای وی در افغانستان موقعیت دارد، کمک کند.

اما جاوید کوهستانی، تحلیلگر امور نظامی به این باور است که اظهارات رئیس استخبارات پاکستان دقیق نبوده و برای برجسته ساختن ادعای مقام های پاکستانی صورت گرفته است.

آقای کوهستانی گفت: "احتمال دارد شماری از جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی مربوط ملا فضل الله برای فرار از حملات نیرو های پاکستانی به صورت موقت در بعضی مناطق سرحدی حوزۀ کنر ها و یا در جنگلات پیچیدۀ نورستان وارد شده و سپس دوباره به پاکستان بر می گرند، ولی به صورت قطع آنان پایگاه دایمی آموزشی وسازماندهی یافته یی افغانستان ندارند."

اینکه تلاشهای ایالات متحده برای همکاری نزدیک با استخبارات پاکستان، در آستانۀ خروج نیرو های خارجی از افغانستان، چگونه موثر بوده می تواند،خادم حسین تحلیلگر پاکستانی در امور سیاسی – نظامی می گوید که پس از مدتها یخ بستگی روابط ایالات متحده و پاکستان، در حال حاضر همکاری آنان در این راستا با در نظرداشت منافع متغیر دو کشور، موثر و ممکن است.

او می گوید: "مقام های پاکستانی با در نظرداشت سناریوی تازه طرح شدۀ امنیت منطقه یی، در این اواخر اهمیت زیادی به این موضوع قایل شده اند. همکاری نزدیک استخباراتی دو کشور امکان پذیر است، زیرا ایالات متحده منافع قابل توجهی در منطقه دارد که باید با پاکستان روی آن معامله کند و ISI نیز اطلاعات و تماس هایی را در اختیار دارد که ادارۀ ایالات متحده می تواند از آنها سود ببرد."

آیندۀ حضور امریکا در منطقه

عملیات CIA به ویژه برنامۀ حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در پاکستان با اعتراضاتی همراه بوده است. پس حضور دراز مدت سربازان ایالات متحده در افغانستان از جانب پاکستان چگونه استقبال خواهد شد؟ آقای حسین می گوید که ثبات منطقه وحفظ منافع متغیر اسلام آباد و واشنگتن، حضور سربازان امریکایی را در افغانستان ضروری می سازد.

به باور آقای حسین، برای اینکه نیرو های افغان توانایی رویارویی با نیرو های فعال دهشت افگن منطقه یی و بین المللی را داشته باشند، لازم است تا نیرو های امریکایی برای آموزش و تجهیز اردوی افغان کم از کم برای مدتی در آن کشور به سر ببرند. به گفتۀ او یک اردوی قدرتمند در افغانستان برای تامین ثبات و جلوگیری از نفوذ دوبارۀ دهشت افگنان و تندروان در داخل آن کشور موثر است.

در حالیکه مقام های امریکایی سرگرم بررسی گزینه های متعدد برای حضور نیرو های ایالات متحده پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان استند، به گفتۀ کارشناسان دستآورد های سفر مقام ارشد استخبارات ایالات متحده به پاکستان، می تواند در این تصمیم اثر گذار باشد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG