لینک های دسترسی

Breaking News

سنای امریکا از شیوه های خشن سی آی ای پرده بر میدارد


انتظار میرود گزارش کانگرس در مورد عملکرد سی آی ای، تکان دهنده باشد.
انتظار میرود گزارش کانگرس در مورد عملکرد سی آی ای، تکان دهنده باشد.

انتظار میرود که کمیتۀ امور استخباراتی مجلس سنای امریکا امروز در بارۀ چگونگی شیوه های تحقیق سی آی ای در زندان های مخفی آن که دیگر بسته شده اند، گزارشی را به نشر برساند.

توقع بر آن است که این گزارش شش هزار صفحه یی، جزییات تازه و مدهشی پیرامون شیوه های تحقیق سازمان استخباراتی امریکا یا سی آی ای به دنبال حملات یازدهم سپتمبر را افشأ کند.

با وجود آن که برخی مقامات و قانونگذاران هشدار میدهند که نشر چنین گزارشی میتواند در سراسر جهان منجر به واکنش های شدیدی علیه امریکایی ها شود، با آنهم قصر سفید از نشر این گزارش حمایت میکند.

جاش ارنِست سخنگوی قصر سفید میگوید رئیس جمهور اوباما به این باور است که برای مردم امریکا مهم است تا حد ممکن بدانند که حقیقتاً چه چیز ها اتفاق افتاده است.

نگرانی ها و تدابیر

مقامات حکومت رئیس جمهور اوباما از بابت بروز خشونت های احتمالی در برابر امریکا به اندازۀ نگران بوده که جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده هفتۀ گذشته در مورد چنین واکنش های قوی و شدید، با رئیس کمیتۀ استخبارات مجلس سنا صحبت تلیفونی ای داشت.

نمایندگی های دیپلوماتیک و تأسیسات نظامی ایالات متحدۀ امریکا در خارج از این کشور، امروز سه شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی درآمده است.

شماری از مقامات و اعضای کانگرس نگران آنند که گروه های افراطی از یافته های این گزارش، در جهت تقویت اجندای ضد امریکایی شان استفاده خواهند کرد.

مایک راجرز یک عضؤ جمهوریخواه مجلس نمایندگان به این نظر است که ماشین تبلیغاتی داعش حتماً از نشر این یافته ها، به سود خود بهره خواهد برد. راجرز می افزاید که «این گزارش خشونت را دامن خواهد زد و احتمال میرود به قیمت جان کسی تمام شود.»

اردوی ایالات متحدۀ امریکا هزاران سربازش را به حال آماده باش درآورده است، زیرا هراس میرود بر نمایندگی های امریکا در خارج از این کشور حمله صورت گیرد.

یافته ها و عکس العمل ها

گفته میشود که این گزارش جزییاتی در بارۀ شیوه های نهایت خشن تحقیق، مانند بیخواب ساختن، قید ساختن در یک محفظۀ کوچک، و واتربوردنگ یا غرق مصنوعی را شرح دهد.

کسانی که گزارش را دیده اند، میگویند که طبق این گزارش، سی آی ای در مورد مؤثریت شیوه های کسب معلومات، به کانگرس و قصر سفید معلومات نادرست ارایه کرده بود.

اما دک چینی معاون سابق ریاست جمهوری امریکا در یک مصاحبه با مجلۀ نیویارک تایمز گفته که سی آی ای هیچگاهی اطلاعات را از ادارۀ بوش کتمان نکرده و برای افسران مربوطۀ سی آی ای در این برنامۀ تحقیق باید مکافات داده شود، نه این که بر آن ها انتقاد صورت گیرد.

مایکل هیدن رئیس سابق سی آی ای نیز این ادعا را رد می کند که گویا حقایق را از نظر حکومت و کانگرس پنهان نگهداشته بود.

دایان فینستین رئیس کمیتۀ امور استخباراتی در سنای امریکا می گوید: « منظور از این بازنگری، برملا ساختن حقایق نهفته در عقب این برنامۀ مخفی بوده، و فکر میکنم نتایج بازنگری، تکان دهنده بود. این گزارش، بیرحمی را افشأ میسازد و با ارزش های ملت ما در تضاد مطلق قرار دارد.»

تصویر: نمایش غرق مصنوعی از سوی اعتراض کنندگان در واشنگتن
تصویر: نمایش غرق مصنوعی از سوی اعتراض کنندگان در واشنگتن

تحقیق یا شکنجه؟

برخی از رویه های خشن در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش به حیث شیوۀ تحقیق در کسب اطلاعات از مظنونین دهشت افگنی به کار رفته اند.

رئیس جمهور اوباما اوایل امسال خاطر نشان ساخت که برخی از آن شیوه های تحقیق، در زمرۀ شکنجه میآید. اوباما گفت: « ما بعضی کسان را شکنجه کرده ایم. ما کار هایی کرده ایم که در تناقض با ارزش های ما است.»

زمانی که برخی از جزییات راجع به شیوه های خشن ِ به کار رفته در زندانهای مخفی سی آی ای به دنبال حملات یازدهم سپتمبر آشکار گردید، حکومت جورج بوش رئیس جمهور سابق امریکا تحت موج شدید انتقادها قرار گرفت.

زندانهای مخفی سی آی ای بعداً مسدود شدند. اما انتظار میرود در گزارش تازه برملا شود که این برنامۀ با وجود غیرمؤثر ثابت شدن آن، بازهم دوام یافته بود.

برگردان: احمد فؤاد لامع

XS
SM
MD
LG