لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات عادلانه یا جنگ داخلی - هشدار احمد ضیا مسعود


احمد ضیاء مسعود، رئیس جبهه ملی افغانستان گفته است که انتخابات آگنده از تقلب در افغانستان آن کشور را به سوی بحران خواهد کشاند. او از باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده خواسته است تا در روند برگزاری انتخابات منصفانه وشفاف ریاست جمهوری افغانستان همکاری کند.

نگرانی های فزاینده از کنترول طالبان بر مناطق افغانستان از جملۀ فاکتور های متعددی است که شاید باعث بروز نزاع داخلی در افغانستان پس از خروج سربازان ناتو در ختم سال 2014 شود.

خبرگزاری رویترز از قول احمد ضیاء مسعود، رئیس جبهه ملی افغانستان نقل کرده که گفته است انتخابات پرتقلب در این کشور یک بحران خواهد بود. او گفته است حس بدبینی بین مردم افزایش یافته و قیمت یک میل کلاشینکوف به یک هزار دالر بلند رفته است ومردم به خوبی برای جنگ داخلی آماده اند.

اما سردار محمد رحیمی، سخنگوی جبهه ملی افغانستان می گوید این جبهه، خواهان آغاز جنگ داخلی نیست بلکه خواستار همکاری مشترک جامعه بین المللی با حکومت افغانستان هستیم.

مایکل کوگلمن، تحلیلگر ارشد امور سیاسی در نهاد پژوهشی وودرو ولسن در واشنگتن جنگ داخلی در افغانستان را در صورت عدم بهبود توان سیاسی و امنیتی افغانستان محتمل می داند.

او معتقد است برای وقوع یک جنگ داخلی احتمالی باید چندین مسئله واقع شود. به نظر کوگلمن اول از هرچیز، حکومت باید تمام کنترول خویش رابر نقاط کشور از دست بدهد یا طالبان کنترول کشور را به دست گیرد یا اینکه کشور به یک سطح بی ثباتی برسد. بنابراین او فکر می کند جنگ داخلی از یک نگاه امری محتمل است.

مایکل کوگلمن گفت :"فکر می کنم جنگ داخلی محتمل است. با درنظرداشت وضعیت ضعیف امنیتی در ساختار پولیس و اردوی ملی اگرچه که بهبودی های به دست آمده است. اما روندی ناماندگار بوده است و به مردم بدبختی آورده است و شورشگری تقویت شده است. همه این نگرانی ها باعث وقوع جنگ داخلی می شود. اگر واقع شود حالا رخ نخواهد داد حتی سال آینده هم رخ نخواهد داد اما بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در سال 2014 به طور احتمالی واقع خواهد شد."

فشار بر حکومت

سید عبدالقیوم سجادی، عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه افغانستان نظری متفاوت دارد. او معتقد است این درخواست و مشوره به رئیس جمهور ایالات متحده در آستانه انتخابات افغانستان یک نوع اعمال فشار بر حکومت حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان است.

اما افغانستان طی ده سال گذشته از زیربناهای سیاسی برخوردار است که این بحران سیاسی می تواند با وفاق سیاسی و ملی حل گردد تا اینکه نیاز به مداخله کشورهای خارجی باشد.

آقای رحیمی، می گوید این حزب خواهان مداخله خارجی در مسایل داخلی افغانستان نیست اما از انجایی که سازمان ملل متحد و ایالات متحده به عنوان شریک بین المللی، معاهده استراتژیک با افغانستان دارد خواهان همکاری آنها در راستای تحقق همین موافقتنامه هستیم.

این هشدار یک شخصیت برجستۀ سیاسی افغانستان در مورد آغاز جنگ داخلی در حالی به حکومت افغانستان بیان شده است که هفته قبل یک رهبر جهادی متنفذ دیگر در هرات خواهان تشکیل یک شورای متشکل از فرماندهان سابق جهادی شد که علیه شوروی سابق جنگیده بودند.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG