لینک های دسترسی

Breaking News

روزانه ۹ غیرنظامی افغان در جنگ کشته می‌شود


حملات مخالفان مسلح دولت عامل عمدۀ تلفات غیرنظامیان خوانده شده است
حملات مخالفان مسلح دولت عامل عمدۀ تلفات غیرنظامیان خوانده شده است

در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۶۰۱ فرد ملکی در افغانستان در جریان نبرد‌های مسلحانه و جنگ کشته و ۳۵۶۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما با نشر گزارشی گفته است که در شش ماه نخست سال روان میلادی، در مقایسه با عین محدودۀ زمانی در سال ۲۰۱۵، در شمار کشته شده‌گان یک درصد کاهش اما در شمار زخمیان شش درصد افزایش رونما شده است.

سال گذشته یوناما، شمار کشته‌های ملکی را در جریان منازعات مسلحانه در افغانستان ۱۶۱۵ تن و شمار زخمیان را ۳۳۶۷ تن اعلام کرده بود. اما با در نظرداشت شمار مجموعی، امسال تلفات غیرنظامیان افغانستان چهار درصد افزایش یافته است.

بر اساس آماری که در یوناما ثبت شده است، از ماه جنوری سال ۲۰۰۹ میلادی تا ۳۰ ماه جون امسال، در مجموع ۲۲۹۴۱ غیرنظامی کشته و ۴۰۹۹۳ ملکی دیگر در جریان منازعات مسلحانه در افغانستان زخمی شده اند.

تدامیچی یاماموتو رئیس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد به روز دوشنبه گفت، این گزارش شامل صدای افغان‌های غیرنظامی اند که در نتیجۀ خشونت‌ها مستقیماً متأثر شده اند و نگرانی‌های در مورد زنان و کودکان که – آسیب‌پذیرترین قشر جامعه اند – ابراز می‌دارد.

گزارش یوناما، شمار اطفال کشته‌شده را ۳۸۸ تن و اطفال زخمی را ۱۱۲۱ تن ثبت کرده است و مقامات این سازمان آن را شرم‌آورد خوانده اند.

زنان نیز از جملۀ آسیب‌پذیرترین قربانیان ملکی خوانده شده اند که بر اساس این گزارش شامل ۱۳۰ کشته و ۳۷۷ زخمی می‌شوند.

آقای یوماموتو افزود "هر آنچه در این گزارش منعکس گردیده است، وحشت و ناثباتی است که شهروندان افغانستان به طور روزانه به آن مواجه استند".

از سوی دیگر دانیل بل رئیس بخش حقوق بشر یوناما در این نشست خبری گفت، شمار قربانیان ملکی منازعات مسلحانه در افغانستان، بلندترین ارقام را – از سال ۲۰۰۹ میلادی که یوناما ثبت سیستماتیک رقم کشته‌ها و زخمیان ملکی را آغاز کرده است – نشان می‌دهد.

رئیس حقوق بشر افغانستان با اظهار نگرانی گفت که درگیری‌های مسلحانه در شش ماه سال روان میلادی نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود دو هزار قربانی (کشته و زخمی) گرفته است که افزایش ۲۳ فیصدی را نشان می‌دهد.

او افزود "بعداً حملات انتحاری پیچیده و استفاده از مواد منجرۀ از قبل تعبیه‌شده به ترتیب دومین و سومین عامل وارد آوردن تلفات به افراد ملکی بوده است".

در گزارش یوناما، ۶۰ فیصد عامل کشته‌ و زخمی‌شدن افراد ملکی به مخالفین مسلح نسبت داده شده که نسبت به سال گذشته ۱۱ فیصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنان، نیروهای دولتی مسؤول ۲۳فیصد کشته و زخمی‌شدن افراد ملکی در این گزارش خوانده شده و که نسبت به سال گذشته ۴۷ فیصد افزایش یافته است.

مقامات یوناما، افزایش قربانیان ملکی را نشان‌دهندۀ عدم تعهدات طرف‌های درگیر افغانستان به قوانین جنگ، قواعد بشردوستانه بین‌المللی در جریان منازعات مسلحانه و مصؤونیت افراد غیرنظامی خوانده اند.

یوناما از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان خواست تا در زمینۀ جلوگیری از کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان گام‌های جدی بردارند و به مصؤونیت آنان "نه تنها شعار بدهند" بلکه عملاً وارد کار شوند.

این در حالی است که کمیسیون حقوق بشر افغانستان، یک هفته پیش گزارش خود را در مورد قربانیان ملکی نیز نشر کرد و سال ۹۴ را خونین‌ترین سال به غیرنظامیان افغان خواند که ۳۱۲۹ تن کشته و ۶۳۰۲ تن زخمی به ثبت رسیده است.

XS
SM
MD
LG