لینک های دسترسی

Breaking News

جهان با طرح پیمان تغییرات اقلیمی توافق کرد


بیش از ١٩٠ کشور جهان پس از دو هفته مذاکره، پیمان تاریخی کاهش تغييرات اقليمی را عقد کردند.

هدف از این توافق، کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از ازدیاد حرارت جو زمین تا دو درجه سانتي گراد میباشد.

بر اساس این توافق، یک صد میلیارد دالر در راستای مبارزه با گرمای اقلیم، به کشور های فقیر داده میشود و هر پنج سال پیشرفتها بررسی میگردد.

لوران فبیوس وزیر خارجۀ فرانسه نتایج این کنفرانس را چنین اعلان کرد. "من معتقدم که عکس العمل در برابر این توافق، مثبت است. هیچ اعتراضی را نمیبینم. قرارداد پاریس در مورد اقلیم پذیرفته شد."

بن کیمون سرمنشی ملل متحد در مورد عقد این پیمان گفت:"زمان ان فرا رسیده که قبول کنیم که با اقدام همبستگی و ابراز علاقه جهانی، به بهترین وجه به منافع ملی رسیدگی صورت گرفته است."

در اغاز رهبران جهان با سخنرانی ها و حضور شان در یک اقدام جمعی در این کنفرانس در پاریس، تحرک بخشیدند. پس از عقد این پیمان تاریخی، بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده چنین ابراز نظر کرد.

"حتی اگر تمام اهداف ابتدایی تعیین شده در نشست پاریس براورده گردد، با کاهش میزان کاربن در اتمسفیر، ما تنها بخشی از راه را پیموده خواهیم بود. پس ما نمیتوانیم فقط به توافق امروز، بسنده کنیم. مشکل تنها با این پیمان، حل نمیشود."

تاثیرات تغییر اقلیم بر افغانستان

مصطفی ظاهر رئیس ادارۀ محیط زیست افغانستان نیز در پاریس ابراز امیدواری کرده که پیمان پاریس در مورد تغییرات اقلیمی زمینۀ انتقال تکنالوژی محیط زیست پاک را به افغانستان فراهم کند.

اقای ظاهر افزود؛ "من از یک کشور کمتر انکشاف یافته، افغانستان هستم. ما ضرر تغییر اقلیم را به معنی حقیقی ان مشاهده میکنیم. کوه های پوشیده با برف ما، ذوب میشوند، افغانستان یک کشور زراعتی است، اقلیم نا منظم، عواقب ناگوار را بر زراعت کشور ببار میاورد. تغییر اقلیم یک روزه صورت نگرفته است. ما از سالهای ١٩٥٠ شاهد این تغیرات بوده ایم."

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده از عقد پیمان تغییرات اقلیمی ستایش به عمل اورد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:37 0:00

این توافق با وجود مخالفت های اولیه از جانب هند، چین، عربستان سعودي و مالیزیا صورت گرفت. این کشورها ادعا کردند که کشورهای صنعتی باید مسولیت بیشتر را عهده دار شوند.

پیمان پاریس، برای نخستین بار از کشور های جهان میخواهد که انتشار گاز های گلخانه ای شان را محدود سازند. یکی از اهداف تعیین شده اینست که تزیید حرارت اقلیم زمین، تا حد کمتر از دو سانتی گرید، نگهداشته شود.

متن مسوده همچنين مصرف سالانۀ صد ميليارد دالر در امور مالی اقليم را برای کشورهای در حال توسعه از آغاز سال ۲۰۲۰ نيز پيشنهاد کرده است.

XS
SM
MD
LG