لینک های دسترسی

Breaking News

سفر هلری کلنتن به کابل نشان دهنده تاکید کمک ایالات متحده به افغانستان است


سفر هلری کلنتن به کابل نشان دهنده تاکید کمک ایالات متحده به افغانستان است
سفر هلری کلنتن به کابل نشان دهنده تاکید کمک ایالات متحده به افغانستان است

هلری کلنتن، وزیرخارجه ایالات متحده امریکا دریک سفرغیرمترقبه به کابل با رئیس جمهور افغانستان وشماری از فعالین جامعه مدنی ملاقات کرد.

پاراگ شوکلا، تحلیلگر مسایل سیاسی در انستیتوت مطالعات جنگ می گوید که هلری کلنتن می خواست به صورت مشخص روی تعهدات ایالات متحده در روند مصالحه و حمایت ایالات متحده از مساعی صلح رئیس جمهور کرزی تاکید کند.

در ضمن سفر وی در ملاقات با جامعۀ مدنی افغانستان به شمول فعالین حقوق بشر، حاکی از این حقیقت است که ایالات متحده نه تنها در عرصۀ مصالحه و تأمین امنیت در آن کشور بلکه در زندگی روزمرۀ افغان ها نیز علاقمند می باشد.

از سوی دیگر در پی کشته شدن برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان، رئیس جمهور حامد کرزی بیان داشت که دیگر با طالبان مذاکره نمی کند، مگر با پاکستان. سوال بر می خیزد که آیا سفر هلری کلنتن میتواند در این راستا ممد واقع شود.

او گفت "از مدتی به اینسو مذاکرات صلح جریان داشته است، اما سفر کلنتن به افغانستان این نکته را می رساند که ایالات متحده معتقد و متعهد است که حاصل شدن اهداف صلح در افغانستان از ورای مذاکره و مصالحه، نسبت به مبارزۀ نظامی با شورشیان، مهمتر و با اهمیت تلقی می شود."

وی به این عقیده است که هر دو جانب درگیر در افغانستان خواهان مصالحه از یک آدرس قوی می باشند و به همین لحاظ حکومت افغانستان و طالبان بالای یکدیگر فشار وارد می کنند تا به میز مذاکره حاضر شوند. چنانچه حملات قوای افغان و ایالات متحده بالای شورشیان گواه این مطلب است. و در ضمن نکتۀ دیگری را برجسته سازد که صلح نه تنها به نفع آنها بلکه به نفع کشور نیز میباشد. در غیر آن عملیات نه تنها علیه آنها ادامه خواهد داشت بلکه شدت بیشتری نیز حاصل خواهد کرد.

او گفت "فکر می کنم پاسخ های شورشیان نیز به این هدف است تا از حضور خود دفاع کرده و نشان دهند که قوی بوده و تا هنوز هم قادر به حمله استند. اما به این معنی نیست که آنها حل سیاسی قضیۀ را نمی خواهند. ولی تا چه اندازه موفقیت آمیز و تحت کدام شرایط می تواند مذاکره صورت گیرد، که این امر در آینده روشه خواهد شد."

پاراگ شوکلا، تحلیلگر مسایل سیاسی در خصوص روابط ایالات متحده و پاکستان که طی ماه های اخیر خاصتاً بعد از اظهارات علنی مقامات عالی رتبۀ ایالات متحده در بارۀ حمایت ادارۀ استخباراتی نظامی پاکستان یا "آی ایس آی" از گروه حقانی و بعضی گروه های دیگر شورشی خدشه دار شده است، اظهار عقیده می کند "فکر میکنم، تأکید وزیر خارجۀ ایالات متحده در دیدارش از پاکستان این خواهد بود که ایالات متحده در کل از عناصر داخلی ادارۀ استخباراتی نظامی پاکستان که در تسهیل کمک به گروه های شورشی همکاری می کنند، خوشحال نمی باشد. ولی این را هم تأکید خواهد کرد که واشنگتن و کابل هر دو درک کرده اند که پاکستان یک بازیگر حساس و مهم در ثبات آسیای جنوبی پنداشته میشود."

وی علاوه کرد که هلری کلنتن می خواهد تأکید ورزد که شورشیان موجود در امتداد سرحد، نه تنها تهدیدی برای حکومت افغانستان و قوای ائتلاف تلقی می شوند بلکه برای پاکستان نیز تهدید جدی به شمار می رود.

آقای پاراگ شوکلا، تحلیلگر مسایل سیاسی در انستیتوت مطالعات جنگ می گوید که استقرار روابط محکم پاکستان نه تنها با ایالات متحده بلکه با افغانستان، از اهمیت کلیدیی خاصی نه تنها در حل مسایل سیاسی مؤثر میباشد بلکه می تواند باعث ایجاد ثبات در آسیای جنوبی گردد.

XS
SM
MD
LG