لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت کلنتن از حق خواهی زنان عربستان سعودی برای رانندگی


حمایت کلنتن از حق خواهی زنان عربستان سعودی برای رانندگی
حمایت کلنتن از حق خواهی زنان عربستان سعودی برای رانندگی

مقامات در وزارت خارجۀ امریکا میگویند کلنتن این موضوع را به طور خصوصی با مقامات سعودی مطرح کرده است اما بیانات وی در کنفرانس مطبوعاتی ختم گفت و شنود روز سه شنبۀ وزرای جاپان و امریکا اولین بار روی این موضوع بشکل علنی بوده است.

در یک حرکت اعتراضی که در هفته های اخیر قوت گرفته فعالین زن در عربستان سعودی به هدف ختم منع رانندگی زنان درآن کشور پادشاهی، عقب اشترنگ موترهای خانوادگی شان قرار گرفته و رانندگی را آغاز کردند.

هیلری کلنتن به جواب سوالی روی همین موضوع گفت این اقدام باعث تحرک و حمایت وی شد. کلنتن گفت اعتراض از جانب زنان سعودی شجاعانه و بر حق است.

وزیر خارجۀ امریکا گفت مسئله این نیست که ایالات متحده و کشور خارجی دیگر چه خواهد گفت بلکه دربارۀ زنان سعودی است که نگرانی های عملی شان را با حکومت شان مطرح میکنند.

«ما نظر خود را تصریح نموده ایم که زنان در هر مکانی به شمول زنان در عربستان سعودی حق دارند دربارۀ زندگی و آینده شان تصمیم بگیرند. آنها حق سهمگیری درجامعه را دارند تا راحتی برای اطفال وخانوادۀ شان رافراهم نمایند.»

آنها حق رانندگی و فراهم نمودن فرصت‌های اقتصادی به شمول کار را دارند که باعث تقویت رشد و ثبات می گردد. و این برای زندگی روزانه آنها بسیار مهم تلقی میشود. باید گفت که بار بار انتقال دادن اطفال برای ضروریات مختلف و بعضی اوقات حتی برای حالات اضطراری از ضروریات تلقی میشود. و رفت وآمد که همراه با آزادی میاید.
وزارت خارجۀ امریکا میگوید خانم کلنتن موضوع رانندگی را در بین سایر موضوعات طی مکالمۀ تلفونی با شهزاده سعود الفیصل وزیر خارجۀ عربستان سعودی جمعۀ گذشته مطرح نمود. اما تفصیلاتی ارائه نکرد.

این اذعان از جانب یک گروه فعالین زنان سعودی چالشی را باعث شد که طی نامۀ عنوانی کلنتن از وی خواست تا بیانیه یی علنی درخصوص حقوق آنها برای رانندگی ایراد نماید.

آنها گفته اند که در روشنی جنبش سرتاسری بهار عرب و طرفداری امریکا از حقوق زنان، خانم کلنتن باید بدون ملحوظی ازنگاه منطقی از آن طرفداری کند. یک نامۀ مشابه به خانم کترین اشتن دیپلومات ارشد اتحادیۀ اروپایی نیز فرستاده شده است.

فعالینی که نامه را به کلنتن نوشته اند گفته اند آنها از حساسیت موضوع در روابط امریکا وسعودی آگاهند. اما در عربستان سعودی مبارزۀ آنها بزرگترین مبارزۀ زنان در تاریخ سعودی میباشد. و این مبارزه، دیپلوماسی عامه را از حامیان راستینی مانند کلنتن ایجاب میکند.
بعضی مامورین سعودی برای سهولت در منع رانندگی، طرفداری خصوصی شان را ابراز داشته اند اما تغییر آن از جانب مقامات مذهبی آنکشور بشدت مخالفت می شود.

یک تعداد زنانیکه دراعتراضات رانندگی اشتراک کرده بودند بطور مختصر بازداشت شدند و بعداً توسط پولیس ترافیک و یا مذهبی به خانه هایشان فرستاده شدند اما در بسا موارد دیگر زنانی که در عقب اشترنگ نشسته و رانندگی میکردند از جانب افسران ترافیک نادیده تلقی می شدند.

XS
SM
MD
LG