لینک های دسترسی

Breaking News

عروسی ۲۵ هزار افغانیگی در کابل


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

امروز صد جفت جوان در شهر کابل به عقد همدیگر در آمدند و عروسی هر کدام آن فقط ۲۵ هزار افغانی هزینه برداشت.

زمانی که حرف از عروسی به میان می‌آید، هوتل‌های مجلل، مراسم با قیمت گزاف و هزاران اشتراک‌کننده به ذهن آدم تداعی می‌کند، اما در عروسی که امروز شهر کابل شاهد آن بود، نه از رقص و پایکوبی خبری بود و نه هم از آهنگ آهسته برو.

مصارف این جشن عروسی دسته‌ جمعی را یک نهاد خیریه پرداخت کرده است و مسؤلان این نهاد هدف آن را برداشتن بارِ گرانِ مصارف عروسی های مجلل خواند.

محمد بشیر فهیمی مسؤل دفتر آیت‌الله فیاض که یکی از علمای اهل تشیع است گفت که عروسی‌ های مجلل نه تنها در شریعت جایی ندارد بلکه سبب ترویج عنعنات خرافاتی در جامعه می‌گردد.

در این مراسم عروسی برای هر زوج جوان مبلغ ۲۵ هزار افغانی به مصرف رسیده است و زوج‌های جوان فقط پرداخت کرایه ترانسپورت اقارب شان را به دوش دارند.

عروسان و دامادان شرکت‌کننده در این مراسم، ابراز امیدواری کردند که با نهادینه‌شدن عروسی‌های دسته‌جمعی مصارف کمرشکن از سد راه ازدواج جوانان برداشته شود.

افغان ها عروسی دسته‌جمعی را کار پسندیده می پندارند، زیرا طویانۀ بلند، مصارف گزاف جشن عروسی و برخی عنعناتی که در جامعه وجود دارد، سبب می‌شود تا جوانان برای پیدا کردن پول، راه مهاجرت را در پیش گیرند.

از چند سال به اینسو در شهر کابل مراسم‌ عروسی به گونه دست جمعی رایج شده است که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌گردد.

XS
SM
MD
LG