لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی مقامات محلی از جابه جایی جنگجویان خارجی در زابل


طالبان این ادعای مقامات امنیتی افغانستان مبنی برجابه جایی افراد وابسته به داعش در ولایت زابل را نادرست خوانده رد کرده اند.
طالبان این ادعای مقامات امنیتی افغانستان مبنی برجابه جایی افراد وابسته به داعش در ولایت زابل را نادرست خوانده رد کرده اند.

حکام محلی امنیتی و شوراهای ولایتی زابل از جابه جایی جنگجویان خارجی وابسته به القاعده و داعش دربرخی مناطق کوهستانی این ولایت ابراز نگرانی کردند.

نماینده گان مردمی ولایت زابل، می گویند که جابه جایی به تعداد زیاد از دهشت افگنان خارجی دراین ولایت نه تنها تهدید برای باشنده گان این ولایت است ؛ بلکه ممکن است یک تهدید بزرگ به افغانستان باشد .

حاجی عطا جان حق بیان ، رییس شورای ولایت زابل امروز جمعه در گفتگو با رادیو آشنای صدای امریکا گفت : " در پنج ولسوالی این ولایت جنگجویان وابسته به داعش و القاعده به صورت گسترده حضور دارند."

رییس شورای ولایتی زابل به ادامه گفت جنگجویان خارجی متعلق به داعش و القاعده از ولایت زابل به عنوان یک محل امن می نگرند و در برخی مناطق مراکز خود را نیز ایجاد کرده اند .

به قول آقای حق بیان ، در بخش شمال ولایت زابل در ولسوالی های میزانه ، ارغنداب ، دای چوپان و خاک افغان و در مناطق جنوب - شرق در نزدیکی های خط دیورند ولسوالی نوبهار ، منطقه یی است که حاکمیت دولت در آن جا کم رنگ است و همچنان رفت و آمد به سایر ولایات بشمول مناطق مرکزی افغانستان آسان بوده راههای محفوظ کوهستانی دارد.

به اعتقاد رییس شورای ولایتی زابل هرگاه علیه این جنگجویان خارجی درین وقت عملیات نظامی صورت نگیرد، به احتمال قوی درآینده به یک تهدید بزرگ امنیتی به سطح مملکت مبدل گردد.

به قول آقای حق بیان، توجه زیاد این جنگجویان خارجی به ولسوالی های شمال زابل است و در آنجا جابه جا می شوند و از ولسوالی نوبهار، به حیث یک راه مطمین تردد استفاده می کنند .

به موجب این منابع اخیرا به تعداد سه صد فامیل از جنگجویان خارجی به مناطق شمال زابل آمده اند و طالبان مناطق زیاد را به نیروهای تازه وارد رها کرده اند که باعث نگرانی مردم محل گردیده است.

مقامات امنیتی ولایت زابل هم حضور جنگجویان خارجی در منطقه را پذیرفته می گویند که این جنگجویان تازه وارد تاحال کدام اعمال تخریبی را انجام نداده اند .

مل پاسوال میرویس نورزی ، قوماندان امنیه ولایت زابل به صدای امریکا گفت شش ماه قبل از آنسوی خط دیورند به ولسوالی های شمال زابل جنگجویان خارجی وابسته به القاعده آمده اند و در حال حاضر مشغول ایجاد مخفیگاه ها اند .

مل پاسوال نورزی ، به ادامه گفت : " شش ماه قبل این شورشیان مسلح در زابل ظاهر شده بودند و به مردم محل می گفتند که ما داعش نیستیم؛ بلکه ما افراد مسلح وابسته به القاعده می باشیم ، حالا جنگجویان مسلح خارجی حضور دارند هم در ولسوالی های دایی چوپان ، خاک افغان و ارغنداب مستقر اند و آنجا این ها یک مرکز سوق و اداره را ایجاد کرده اند و این افراد مسلح مربوط به داعش و القاعده اند ، مگر تا کنون کدام عکس العل نشان نداده اند."

در آغاز هفته جاری درولایات جنوبی عملیاتی تحت نام" شفق ۲ " آغاز شده است، اما توجه زیاد ما دراورزگان بشمول ترینگوت، مرکزولایت می باشد و از سه ماه بدینسو ما شاهد درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان طالب می باشیم .

یک مقام امنیتی دیگر ولایت زابل که نخواست نام اش ذکر شود به رادیو آشنای صدای امریکا گفت که دو روز قبل تحت قومانده ماموریت قاطع درین ولایت نیروهای خاص امریکایی آمده جا به جا شده اند که ممکن بخش عمده ماموریت این نیروهای خاص امریکا یی عملیات علیه این جنگجویان خارجی باشد و مطمین هستیم که نیروهای هوایی نیز درین نبرد از قوت های دولتی حمایت خواهند کرد .

طالبان این ادعای مقامات امنیتی افغانستان مبنی برجابه جایی افراد وابسته به داعش در ولایت زابل را نادرست خوانده رد کرده اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG