لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در امریکا منجمد باقی می‌ماند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز چهارشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) گفت که فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۶۴ در خصوص بحران بشری در افغانستان و تهدید ناشی از آن که به تاریخ ۱۱ فبروری سال ۲۰۲۲ صادر شده بود، فراتر از ۱۱ فبروری سال ۲۰۲۴ قابل اجرا خواهد بود.

منجمد شدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان نیز در این فرمان اجرایی حالت اضطراری ملی شامل است.

بر اساس قانون ملی موارد اضطراری، فرامین اضطراری ملی به گونهٔ خودی لغو می‌شود مگر این که در جریان ۹۰ روز سالروز آن رییس جمهور ادامهٔ تطبیق آنرا در جریده فدرال نشر کرده و به گانگرس در خصوص آن آگاهی دهد.

قصر سفید به نقل از جو بایدن نوشته است: "بر اساس این ماده، آگاهی‌نامهٔ آتی را به جریدهٔ فدرال برای نشر فرستادم و بیان کردم که این حالت اضطراری با توجه به بحران گستردهٔ بشری در افغانستان و احتمال سقوط عمیق اقتصادی در افغانستان که در فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۶۴ مورخ ۱۱ فبروری سال ۲۰۲۲ درج شده، فراتر از ۱۱ فبروری سال ۲۰۲۴ قابل اجرا خواهد بود."

این در حالی است که ماه گذشته، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، و میزبان نشست "ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان" در کابل، یک بار دیگر از ایالات متحده خواست تا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را برگرداند.

بایدن گفته است که حفظ دارایی‌های مشخص بانک مرکزی افغانستان که تاسیسات مالی ایالات متحده آنرا در امریکا نگهداشته است، برای رسیدگی به این حالت اضطرار و رفاه مردم افغانستان، امر بی‌نهایت مهم است.

در اعلامیهٔ قصر سفید آمده است: "بحران بشری در افغانستان، به شمول نیاز فوری مردم افغانستان برای امنیت غذایی، حمایت معیشتی، آب، بهداشت، صحت، حفظ الصحه و سرپناه و معاونت‌های اسکان و احتمال سقوط اقتصاد این کشور، هنوز هم تهدید غیرعادی و فوق العاده را متوجه امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده می‌سازد."

جو بایدن گفته است که جناح های مختلف، به شمول نمایندگان قربانیان حملات تروریستی بر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان ادعای حقوقی دارند یا هم اظهار آمادگی برای اقامهٔ دعوا کرده اند.

یک محکمه در ایالات متحده در اوایل سال گذشته فیصله کرد که قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر مستحق دریافت ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان نیستند.

پس از خروج نیروهای خارجی و تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند.

از جملۀ این پول‌ها، حدود هفت میلیارد دالر پول منجمد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان در بانک ذخیرهٔ فدارل در نیویارک نگهداشته شده بود که سپس ۳.۵ میلیارد آن به صندوق امانت افغانستان در سویس انتقال یافت.

رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی جواز استفاده از ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر کرد و دستور داد تا بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده منجمد باقی بماند.

گروه

XS
SM
MD
LG