لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد از کارکرد امریکا و افغانستان در مبارزه با مخدرات


فلم مزرعه شوم
فلم مزرعه شوم
یک عضو کانگرس امریکا ادعا می کند که رئیس جمهور افغانستان برای محو کشت کوکنار و مبارزه با مواد مخدر پول کافی را تخصیص نمی دهد.

الینا راس لیتن، رئیس یک کمیته های فرعی مجلس نمایندگان ایالات متحده در جلسه استماعیه روز چهار شنبه گفت که ایالات متحده سال گذشته تقریباً یک میلیارد دالر را درین راستا تخصیص داد که یک مبلغ هنگفت پول مالیه دهندگان امریکایی می باشد.

خانم لیتن افزود "اما با وجود مصرف این همه پول، سال ۲۰۱۳ ریکارد کشت خشخاش را در افغانستان شکست."

این عضو کانگرس می گوید که افغانستان سال گذشته بیش از ۸۰ در صد تریاک جهان را تولید کرد. تجارت غیر قانونی مواد مخدر یکی از عوامل مهم بسیاری از آزمون های بزرگ فرا راه افغانستان و ایالات متحده است.

ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ بدینسو تقریباً هفت و نیم میلیارد دالر را به خاطر تلاش های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اختصاص داده است.

اعضای این کمیته خواستار توضیحات مقامات امریکایی در مورد سرنوشت تلاش های آن کشور در جهت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ شدند.

ویلیم براون فیلد، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور مبارزه بین المللی با مواد مخدر و تنفیذ قانون، بر ادامه حمایت از فعالیت های مرتبط به مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تاکید کرد.

دفاع از تلاش های حکومت

این مقام ارشد وزات خارجه به مجلس نمایندگان امریکا گفت "من وعده رسیدن به پیروزی در این راستا را امسال یا در سال آینده نمی دهم، اما وعده می سپارم تا به کمک شما یک استراتیژی سازگار و متداوم مبارزه با مواد مخدر را ایجاد کنیم تا ظرفیت حکومت افغانستان در جهت رسیدگی به آزمون های مواد مخدر پس از ۲۰۱۴ بلند برود."

اما جرلد کونولی، نماینده ایالت ویرجینا در این استماعیه گفت که به پیشرفت های ادعا شده از سوی مقامات امریکایی در مورد مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شک و تردید دارد.

جیمز کپرا، مسئول عملیاتی اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده به به اعضای این کمیته گفت که تجارت مواد مخدر در افغانستان امنیت، ثبات و حاکمیت قانون را در آن کشور و منطقه به خطر مواجه نموده است.

به گفتۀ آقای کپرا "با افزایش کشت خشخاش در افغانستان، انتظار می رود که درآمد طالبان نیز از این ناحیه افزایش یافته و منتج به بی ثباتی بیشتر در سراسر جهان گردد."

این مقام امریکایی اضافه کرد که چگونگی تداوم حمایت ایالات متحده از فعالیت های مبارزه با مواد مخدر پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بستگی به توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن، نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و منابع مالی دارد.

این درحالیست که رئیس کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که اخیراً توجه حکومت کشورش بیشتر بر توافقنامه امنیتی دوجانبه، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و واکنش های تند رئیس جمهور حامد کرزی بوده و این موضوعات نباید بر تلاش های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان سایه افگند.
XS
SM
MD
LG