لینک های دسترسی

Breaking News

آمار تلفات مبارزه با مخدرات دو برابر شده است


مقام ها در وزارت مبارزه با مخدرات افغانستان می گویند که شمار تلفات در عملیات ضد مواد مخدر در یک سال گذشته، دو برابر شده است.

محمد ابراهیم ازهر، مُعین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدرات می گوید که دست کم ۱۳۱ نفر در سال روان در جریان عملیات ضد مخدرات در افغانستان هلاک گردیدند. در میان کشته شدگان منسوبین پولیس مبارزه با مخدرات، سربازان اردوی ملی، دهاقین، قاچاقبران مواد مخدر و شورشیان طالب بودند.

مقام های افغان و خارجی مستقر در افغانستان می گویند شورشیان طالب دهاقین افغان را به کشت کوکنار ترغیب می کنند. سازمان ملل می گوید که طالبان سالانه دها میلیون دالر از کشت و قاچاق تاریاک و هیروئین، سود می برند.

اهداف حاصل نشدنی

بر اساس پلان دولت افغانستان در سال ۱۳۹۲ حدود پانزده هزار هکتار مزارع کوکنار باید از بین برده شود.

بلند رفتن آمار تلفات در کمپاین های محو مزارع کوکنار، کاهش منابع و عدم همکاری میان نهادهای دولتی دسترسی به هدف تعیین شده را ناممکن کرده است.

مُعین وزارت مبارزه با مواد مخدرات گفت که پولیس و اردوی ملی افغانستان از ادامه همکاری در امر مبارزه با مخدرات، شانه خالی کرده است. آقای ازهر گفت "نسبت بعضی وظایف که اینها (اردو و پولیس ملی) داشتند در اخیر از همکاری اجتناب کردند و گفتند که ما دیگر نمی توانیم پروسه را همکاری کنیم. اینکار ما را با یک چالش نسبی مواجه کرده است."

با بیرون شدن نیروهای خارجی افغانستان مسوولیت های امنیتی بیشتر نقاط کشور به نیروهای اردو و پولیس ملی افغانستان، انتقال می یابد.

ظاهرعظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که مبارزه با مخدرات در اصل جزء اساسی وظایف سربازان اردوی ملی نیست.

آقای عظیمی گفت "مواد مخدر یک مسوولیت مستقیم ما نیست اما در جریان عملیات وقتی ما با مواد مخدر برمیخوریم مطابق قانون افغانستان مواد مخدر را مصادره می کنیم و افراد متهم را هم دستگیر نموده به مراجع مربوطه می سپاریم."

در حالی که وزارت داخله افغانستان گزارش اخیر سازمان ملل متحد در باره هژده در صد افزایش در کشت کوکنار در افغانستان را رد کرده است، مُعین وزارت مبارزه با مواد مخدرات یافته های این گزارش را تایید کرد.

آقای ازهر گفت، تولید و قاچاق مخدرات در افغانستان یک معضل بین المللی است و افغانها به تنهای قادر به از میان برداشتن آن نیستند. او از کاهش کمک های خارجی به نهادهای افغان که در مبارزه با مخدرات نقش دارند، اظهار نگرانی نمود.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG