لینک های دسترسی

Breaking News

گردهمایی رهبران ده کشور برای جلوگیری از قاچاق انسان


پناهجویان سوری که به تازگی وارد عراق شده اند
پناهجویان سوری که به تازگی وارد عراق شده اند

مقامهای ده کشور برای رسیدگی به مشکل قاچاق انسان و شناسایی و پیگرد قاچاقبران نشستی را در اندونیزیا برگزار کردند.

این نشست در پی تصمیم آسترالیا برگزار می شود که بر اساس آن، پناهجویانی که از این پس از طریق آب وارد آن کشور می شوند، به کشور فقیر پاپا نیو گینی فرستاده خواهند شد.


شمار افغانان و ایرانیانی که در صدد پناهجویی در کشور های خارجی اند، در سالیان اخیر به گونۀ چشمگیری رو به افزایش نهاده است. مرگ و میر و غرق شدن این افراد در مسیر سفر به کشور های خارجی مایۀ نگرانی سازمان ملل متحد و سایر گروه های حقوق بشری شده است.

پناهجویان از سرتاسر آسیا – از اقلیت دینی بی وطن روهینگیا در برما گرفته تا شهروندان پاکستان، ایران و افغانستان – استند. شمار زیاد این افراد در تلاش رسیدن و دریافت پناهندگی در آسترالیا، سفر پرماجرا و خطرناکی را در پیش می گیرند.

پناهجویان به گونۀ اغلب شکار قاچاقبرانی می شوند که با گرفتن پول هنگفت آنان را با قایق های قراضه و مزدحم راهی سفر پر خطر دریایی می کنند.

مارتی نَتَالاگاوا، وزیر خارجۀ اندونیزیا گفت که برخلاف مذاکرات گذشته بر این موضوع که فاقد نتایج قاطع بود، نشست روز سه شنبه بیشتر تمایل به کارکرد عملی داشت.

وزیر خارجۀ اندونیزی گفت که کشور های حاضر در این مذاکرات متعهد به انجام عملیات همگون جستجو و نجات استند زیرا "گذشته از همه، این عرصه یی است که اکثر مایان با نگرانی زیاد وارد آن شده ایم. مرگ و میر ناشی از حادثات مرگبار دریایی، اکنون کشور های منطقه را بر آن داشته است تا خود را به پیگیری اندیشۀ یک مشق و تمرین مشترک متعهد سازند."

نمایندگان کشور های افغانستان، بنگله دیش، کمبودیا، برما و پاکستان بر یک اعلامیۀ ده ماده یی برای رسیدگی به قاچاق انسان توافق کردند. این اقدامات در برگیرندۀ شریک ساختن بهتر اطلاعات میان مقام های امور مهاجرت، متصدیان خطوط هوایی و کارمندان تنفیذ قانون است.

در اعلامیه از اقدامات به هدف تشویق برگشت داوطلبانۀ کسانی که نیازمند به حفاظت بین المللی شناخته نمی شوند، نیز یادهانی شده است. همچنان از کشور ها خواسته شده است تا عاملان قاچاق انسان را به صفت مجرمین قابل استرداد بپندارند.

نشست جاکارتا توافق اخیر میان حکومات آسترالیا و پاپا نیو گینی را در پیوند با پناهجویان نیز مورد بحث قرار داد. بر اساس توافق جدید، هر قایق حامل پناهجویان به آسترالیا به پاپا نیو گینی فرستاده خواهد شد، جاییکه درخواست های آنان طی مراحل شده و شاید هم مسکن گزین شوند.

توافق جدید میان این دو کشور بحث برانگیز است، زیرا سیاست جدید پناهجویان را برای همیش از دریافت پناهندگی و مسکن گزینی در آسترالیا منع می کند.

با آنهم، ریمبینک پاتو، وزیر خارجۀ پاپا نیو گینی به شرح جزئیات موافقتنامۀ جدید آن کشور با آسترالیا پرداخت و گفت "پیامی را که به مردم می رسانیم این است که اگر شما به هدف دریافت پناهندگی در آسترالیا می برآیید، به آن کشور نرسیده و در عوض به پاپوا نیو گینی آورده شده و در آنجا استقبال می شوید."

یکی از کشور های بزرگ که در نشست روز سه شنبه شرکت نداشت، ایران بود که شاید دلیل آن تجدید سیاست اندونیزیا برای صدور ویزا به شهروندان ایرانی باشد.

جاکارتا زیر فشار آسترالیا تصمیم گرفته است که سر از هفتۀ آینده، ویزای اندونیزیا را هنگام ورود شهروندان ایرانی به آن کشور، صادر نکند.


گزارش: سارا شونهارت
برگردان: نجیب الله احمدیار
XS
SM
MD
LG