لینک های دسترسی

Breaking News

متجاوزین پغمان به اعدام محکوم شدند


محکومین حق مرافعه طلبی دارند
محکومین حق مرافعه طلبی دارند

محکمه ابتدایی حوزه سوم شهر کابل به روز یکشنبه هفت فردی را به جرم سرقت، اختطاف و تجاوز گروهی بر چهار زن در ولسوالی پغمان ولایت کابل، در حالی به اعدام محکوم کرد که در کابل و دیگر شهرهای افغانستان شماری از مردم خواستار اعدام علنی متهمین شدند.

این فیصله امروز در یک جلسه علنی پس از اعترافات متهمین، شهادت متضررین و اظهارات وکلای مدافع اعلان شد.

هئیت قضایی گفت که عزیزالله فرزند حفیظ الله، مصطفی مشهور به حبیب فرزند عبدالحمید، نظر محمد فرزند تاج محمد ، سمیع الله ولد سلطان محمد، قیس الله فرزند غلام جان به جرم اختطاف، سرقت های مسلحانه و تجاوز جنسی به ۳۵ سال حبس و اعدام محکوم شدند.

صفی الله مجددی، رئیس محکمه حوزه سوم شهر کابل حکم محکمه در مورد را چنین اعلام کرد "هر واحد از همی کسانی را که پیشتر نام هایشان را گرفتم، به مدت بیست بیست سال حبس تنفیذی محکوم به مجازات نمودیم و در قضیه غارت مسلحانه پنج نفر فوق الذکر را طبق ماده ۱۵ قانون جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی به اشد مجازات یعنی اعدام محکومین به مجازات نمودیم."

همچنان صفی الله فرزند سلطان محمد و جمیل فرزند شاه علم به جرم اخطاف و شرکت در عملی که منجر به زنا شده و شرکت در سرقت های مسلحانه به اعدام محکوم شدند.

حق استیناف

رئیس هئیت قضایی گفت فیصله روز یکشنبه نهایی نبوده و متهمین می توانند استیناف طلب شوند. آقای مجددی گفت "حکم ما حکم قطعی نیست، حق استیناف طلبی متهمین محفوظ است."

یک گروه ده نفری مجرمین به تاریخ ۳۱ ماه اسد در حالی که لباس پولیس را بر تن داشتند چند موتر را از مربوطات ولسوالی پغمان با خود بردند و اضافه بر سرقت دارایی سرنشینان این موتر ها، مجرمین بر چهار زن از سرنشینان این موتر ها بصورت گروهی تجاوز جنسی کردند.

درمیان این چهار زن یک دختر هژده ساله نیز شامل بود که چند روز بعد از حادثه در شفاخانه جان سپرد.

پولیس میگوید در این قضیه ده مجرم شریک است که سه تن از آنان هنوز هم فراری اند و پولیس تلاش میکند تا این سه تن را نیز بازداشت کند.

پشیمان اند

وکلای مدافع این مجرمین که از طرف وزارت عدلیه تعین شده اند می گویند که فقر، بی سوادی، بیکاری و فضای موجود سیاسی و بی ثباتی باعث شده که این افراد دست به چنین جرایم زده اند.

وکلای مدافع دو تن از مجرمین می گویند آنان از جرمی که مرتکب شده اند، پشیمان هستند.

در عین حال امروز صد ها تن از باشنده گان کابل و فعالان جامعه مدنی در مقابل ستره محکمه راه پیمایی کردند و خواهان محاکمه علنی و اعدام مجرمین پغمان شدند.

همچنان امروز در ولایت غزنی و مزار شریف نیز مردم و فعالان معدنی راه پیمایی اعتراض آمیز را برپا کردند و خواهان محکمه مجرمین این رویداد شدند.

روز شنبه حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در دیداری که با گروهی از زنان داشت گفت با این که مخالف اعدام است اما از محکمه خواهان صدور حکم اعدام برای مجرمین پغمان شده است.

XS
SM
MD
LG