لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از پیروزی تأریخی کرکت در افغانستان


تجلیل از پیروزی تأریخی کرکت در افغانستان
تجلیل از پیروزی تأریخی کرکت در افغانستان

بازی کرکت برای بار اول توسط تیم اردوی برتانوی در تولی شرق هند در سال 1839 انجام یافت و در افغانستان بتاریخ 18 فبروری سال 1879 میان دو کندک آن قوا در ولایت قندهار صورت گرفت.

در سالهای 1990، کرکت در میان افغان های مهاجر در پاکستان علاقمندان زیادی بخود پیدا کرد و در سال 1995 بورد کرکت افغانستان تشکیل شد. آنها زمانی که دوباره به کشور شان عودت نمودند به بازی کرکت ادامه دادند. طالبان، مانند سایر ورزش ها بر کرکت نیز پابندی عاید نموده بودند، ولی در سال 2000 کرکت اولین ورزشی بود که طالبان آنرا مجاز قرار دادند. و فدراسیون کرکت افغانستان یک سال بعد از آن عضویت ICC یا شورای بین المللی کرکت را کسب نمود.

افغانستان در سال 2003 در دو تورنمنت پاکستانی شرکت نموده، و برندۀ اولین بازی آن سال گردید.

بعد از آنکه تیم ملی کرکت افغانستان نتوانست واجد شرایط شورای بین المللی سال 2011 شود، بازی کنان تیم ملی افغانستان توانستند با مسابقات عالی شامل بازی های یک روزۀ بین المللی یا ODI شوند.

تیم ملی افغانستان بتاریخ 24 نومبر سال 2010 اولین بازی 20 آوره یا T20 را در شهر گوانژوی چین در مقابل تیم هانگ کانگ بازی نمود و توانست که با هشت وکت تیم هانگ کانگ را شکست دهد. و به مسابقات نیمه نهائی کرکت شانزدهمین بازی های آسیای راه یابد.

بازی کنان تیم ملی کرکت افغانستان بتاریخ 25 نومبر سال جاری در رقابت های نیمه نهائی کرکت در مقابل پاکستان قرار گرفتند.

در این رقابت احمد شبیر نوری در 30 پرتاب، 35 امتیاز، محمد شهزاد محمدی در 36 پرتاب، 17 امتیاز، صادق کریم در 22 پرتاب 19 امتیاز، اصغر ستانکزی در 12 پرتاب 10 امتیاز، نوروز منگل در 11 پرتاب 10 امتیاز با کمک سایر تیم توانستند با از داست دادن 8 بازی کن در 20 آور 125 امتیاز کسب نمایند.

بعد از آن تیم پاکستان وارد میدان شد. اگر چه تیم ملی پاکستان در سه آور نخست، بازی خوبی را به نمایش گذاشتند، ولی حامد حسن، محمد نبی عیسی خیل، کریم صادق، میرویس اشرف، بالر های تیم کرکت افغانستان با به نمایش گذاشتن بهترین بازی توانستند هفت بازی کن پاکستان را از مسابقه خارج نموده، و تیم پاکستان را با 22 امتیاز بیشتر از پا درآورند و به دور نهائی این رقابت ها راه یابند.

شکست تیم پاکستان باعث سرور در سراسر افغانستان شد. به نقل وال ستریت ژورنال بلاگ هند، مردم بروی سرک ها سرازیر شده، و به اتن پرداختند، و برنده شدن تیم ملی شانرا جشن گرفتند.

تیم ملی کرکت افغانستان بتاریخ 26 نومبر در بازی نهائی رقابت های کرکت بازی های آسیائی در چین، با تیم کرکت بنگله دیش مصاف میدهد.

XS
SM
MD
LG