لینک های دسترسی

Breaking News

جام جهانی کرکت و جایگاه افغانستان


محمد نبی عیسی خیل، کپتان فعلی و نوروز منگل کپتان پیشین تیم کرکت در حال حمل جام جهانی کرکت
محمد نبی عیسی خیل، کپتان فعلی و نوروز منگل کپتان پیشین تیم کرکت در حال حمل جام جهانی کرکت

یازدهمین جام جهانی بازی های یک روزۀ کرکت به میزبانی آسترالیا و نیوزیلند از تاریخ ۱۴فبروری تا ۲۹ ماه مارچ سال ۲۰۱۵ در آسترالیا و نیوزیلند برگذار می گردد.

در این جام ۱۴تیم در ۴۹بازی به رقابت خواهند پرداخت. ۲۶ بازی این جام در شهر های ادیلیدی، برسبین، کانبیرا، هوبارت، ملبورن، پریث و سدنی آسترالیا و ۲۳ بازی آن در شهر های اوکلند، کرستچرچ، دونیدن، همیلتن، ناپییر، نلسن و ولنگتن نیوزیلند برگذار می گردد.

در مراحل ابتدایی، ۱۴ تیم در دو گروپ به رقابت خواهند پرداخت. در گروپ الف، انگلند، آسترالیا، سریلانکا، بنگله دیش، نیوزیلند، سکاتلند و افغانستان و در گروپ ب، تیم های افریقای جنوبی، هند، پاکستان، وست اندیز، زمبابوی، ایرلند و امارات متحدۀ عرب جا گرفته اند.

تیم های رقیب در دو گروه
تیم های رقیب در دو گروه

در این تورنمنت، هفت تیم در هر گروپ با هم رقابت خواهند کرد و چهار تیم برتر در هر گروپ به دور یک بر هشت راه خواهند یافت. هر تیم، حتی اگر در مرحلۀ گروهی نیز از جام حذف شود، کم از کم در شش رقابت شرکت خواهد داشت.

بازی نهایی این جام در ستدیوم کرکت ملبورن برگذار خواهد شد. با اشتراک ۱۴تیم و بیش از ۴۰۰ بازیکن همراه و مقامات کشور ها، این جام بزرگترین تورنمنت ورزشی جهان خواهد بود.

سچن تندرولکر، بازیکن اسطوره ای کرکت هند، از سوی انجمن کرکت بین المللی، منحیث سفیر جام جهانی کرکت سال ۲۰۱۵ معرفی شده است.

هند در سال ۲۰۱۱ در بازی نهایی، سریلانکا – قهرمان بازی های ۲۰ اووره کرکت را با تفاوت شش وکت شکست داد و امسال از قهرمانی اش دفاع میکند.

بر اساس گزارش ها، تکت های رقابت بین هند و پاکستان که قرار است به تاریخ ۱۵ ماه فبروری برگذار گردد، در مدت ۱۲دقیقه به فروش رسید.

جایگاه افغانستان

افغانستان در گروپ الف با تیم های انگلند، آسترالیا، سریلانکا، بنگله دیش، نیوزیلند و سکاتلند جابجا شده است.

کریم صادق، بازیکن افغان
کریم صادق، بازیکن افغان

افغانستان به تاریخ ۱۸ فبروری در شهر کانبیرا، آسترالیا با تیم بنگله دیش مصاف خواهد داد. در رقابت دوم، افغانستان به تاریخ ۲۲ ماه فبروی در شهر دونیدن، نیوزیلند در مقابل سریلانکا به میدان خواهد رفت.

در رقابت سومی افغانستان در گروپ الف به تاریخ ۲۶ ماه فبروری در شهر دونیدن، نیوزیلند، در مقابل سکاتلند قرار خواهد گرفت.

رقابت چهارم افغانستان درشهر پریث، نیوزیلند با تیم پرقدرت آسترالیا، رقاب پنجم افغانستان به تاریخ هشتم مارچ در شهر ناپییر با نیوزیلند و به تاریخ ۱۳مارچ در شهر سدنی آسترالیا با تیم انگلند برگذار میگردد.

افغانستان نخستین بار در جام جهانی بازی های یک روزۀ کرکت راه یافته است.

تیم ملی کرکت افغانستان
تیم ملی کرکت افغانستان

تیم نهایی ۱۵ نفری بازیکنان افغان برای جام جهان کرکت سال ۲۰۱۵:
محمد نبی عیسی خیل (کپتان)، نوروز منگل، اصغر ستانکزی، سمیع الله شینواری، افسر ځاځی (وکت کیپر)، نجیب الله ځدران، ناصر جمال، میرویس اشرف، گلبدین نایب، حمید حسن، شاهپور ځدران، دولت ځدران، آفتاب علم، جاوید احمدی و عثمان غنی.
بازیکنان احتیاطی: شفیق الله شفق (وکت کیپر)، شرف الدین شرف، عزت الله دولتزی و حشمت الله شهیدی.

جوایزجام سال ۲۰۱۵

جایزه نقدی برای برندۀ جام بازی های کرکت یک روزۀ بین المللی سال ۲۰۱۵- سه میلیون و ۹۷۵ هزار دالر

جایزه نقدی برای تیم دوم: یک میلیون و ۷۵۰ هزار دالر

جایزه نقدی برای تیم هایی که به دور نیمه نهایی راه می یابند: ۶۰۰ هزار دالر

جایزۀ نقدی برای تیم های که در دور یک برهشت بازی میکنند: ۳۰۰ هزار دالر

جایزۀ نقدی برای برندۀ هر رقابت در مرحلۀ گروهی: ۴۵ هزار دالر

جایزه برای تیم های که در مرحلۀ گروهی حذف میشوند: ۳۵ هزار دالر

XS
SM
MD
LG