لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در مسیر تغییر تعامل سیاسی با کیوبا


جان کری، وزیر خارجه امریکا یکشنبه طی مصاحبه ای با خبرنگاران گفته است که پالیسی موجود تجرید و تعزیرات اقتصادی که به تعقیب به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کیوبا در ۱۹۵۹ آغاز گردید تاثیرات مطلوبی را که مردم خواهان آن بودند، نداشته است.

کری می گوید: "عقیده ما اینست که با آغاز تعامل، با آغاز سفرهای بیشتر، حرکت بیشتر، توانایی بیشتر برای دیدار، فرصت ها و مفکوره ها رشد می کند، مردم کیوبا خودشان در صدد فرصتهای بیشتربرای اظهار نظر، تبادله نظر و بلاخره آوردن تغییرات دریک زمان برخواهند آمد. لازم است تا ما از یک نقطه آغاز کنیم، و رییس جمهور شجاعانه درصدد تغییر پالیسی بر آمد که کارا نبوده است."

جان کری می گوید که آوردن تغییرات به مدارا صورت خواهد گرفت. نخست با روابط دپلوماتیک و بعدا این موضوع با پروسه عادی سازی تعقیب خواهد شد.

دریک مصاحبه شام یکشنبه، رابرت منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی و عضو کمیته روابط خارجی سنا می گوید که با این پالیسی یک مشکل عمده وجود دارد. منندز می گوید واشنگتن آنچه را هاوانا می خواهد می دهد اما در مقابل از آن چیزی که مفید به حال کیوبایی ها باشد نمی خواهد.

او به قضیه قاتل محکوم شده جوان چسیمارد می پردازد که از زندان امریکایی در ۱۹۷۷ فرار کرده و خواستار پناهندگی سیاسی در کیوبا گردید.

منندز می گوید "واقعیت این است که خارج ساختن کیوبا از فهرست کشورهای حامی دهشت افگنی ما را به یاد وقتی می اندازد که جوان چسیمارد، زنی که یک عسکر امریکایی را در نیوجرسی کشت و در فهرست اف بی آی از جمله ده تن دهشت افگن فراری قرار گرفت، کیوبا از تعذیرات برضد کوریای شمالی که شورای امنیت ملل متحد خواستار آن است ابا ورزید و فرستادن سلاح به کوریای شمالی و در این اواخر فرستادن محموله که بلاخره به شورشیان فارک در کولمبیا می رسید، یا داشتن دهشت افگنان باسک از هسپانیا و سایر موارد سبب می شود که نباید کیوبا از فهرست حامی دهشت افگن بیرون شود."

منندز می گوید که رییس جمهور اوباما در این باره محاسبه غلط نموده است که اگر دست خود را به سوی دکتاتوران دراز کند آنها مشت خویش را باز خواهند کرد.

سناتور تد کروز، که پدرش مهاجر کیوبایی است طی بیانیه یی به آقای اوباما اعتراض کرده است که آنچه را نه رییس جمهور سابق امریکا انجام نداده، انجام می دهد و آن تسلیم شدن به دیکتاتوران کمونیست است. اینکار مردم کیوبا را همچنان در گذشته نگه می دارد."

مارک جونز کارشناس امور امریکای لاتین از پوهنتون رایس می گوید که تصمیم اوباما در دسمبر گذشته درمورد عادی سازی روابط یک قدم عمده است که پالیسی امریکا را به واقعیت های قرن بیست و یک نزدیک می سازد. او می گوید اینکار روابط امریکا را با سایر کشورهای امریکای لاتین نیز بهبود می بخشد.

پالیسی موجود ما را به عقب نگه داشته و در انظار بد جلوه می دهد. حتی در میان متحدین ما در امریکای لاتین. در نزد آنها شک و تردید وجود دارد، حتی ما را در مورد پالیسی کیوبا - امریکا کوچک می سازد. حتی از لحاظ اقتصادی نیز کیوبا منحیث یک بازار خوب برای امریکا بوده می تواند خاصتا برای محصولات زراعتی که به تعقیب عادی شدن روابط صورت رفته و یک اقدام در راستای درست تلقی می گردد.

به گفته برخی از تحلیلگران تعذیرات اقتصادی ایالات متحده بر کیوبا می تواند توسط کانگرس قبل از ختم دوره کاری براک اوباما در اوایل ۲۰۱۷ ختم گردد البته درصورتی که از اعلامیه دسمبر برای نیت هر دو کشور برای اعاده روابط دپلوماتیک نتایج مثبتی رونما شود.

XS
SM
MD
LG