لینک های دسترسی

Breaking News

آیا تهدید سایبری در افغانستان، جدی است؟


وزارت مخابرات افغانستان می گوید پیش نویس قانون امنیت سایبری را در افغانستان تدوین کرده اند.

مقامات این وزارت به صدای امریکا گفتند که به خاطر نداشتن اطلاعات کافی در مورد امنیت سایبری قادر به کنترول آزار ها و توهین ها از طریق صفحات اجتماعی نبودند و هنوز هم نیستند، اما، طی چند سال اخیر تجارب زیاد در عرصه تکنالوژی معلوماتی کسب کرده اند.

در حال حاضر نظر به ارقام ارائه شده از جانبUSAID در حدود ۲۰ ملیون نفر در افغانستان از تلیفون موبایل استفاده کرده و حدود ۳ ملیون نفر از انترنت استفاده میکنند.

محمد ایمل مرجان، رئیس عمومی تکنالوجی معلوماتی وزارت مخابرات میگوید شماری از افراد از مزایای انترنت و استفاده از صفحات اجتماعی به صورت مثبت آن بهره میبرند اما شماری هم استند که از این صفحات فقط برای توهین، دشنام و آزار به دیگران استفاده میکنند.

"در بخش تکنالوجی معلوماتی، وزارت مخابرات هفته وار شکایات مردم را دریافت میکنند که یا در باره فیس بوک شان میباشد و یا تویتر شان که میگویند بنام آن ها حساب تویتر جعلی و یا فیس بوک باز شده است. این نشان میدهد که سخنان نفرت آمیز در این صفحات زیاد شده است."

تهدید به مرگ

یکی از افرادی که آماج این توهین ها قرار گرفته است، آریانا سعید، آواز خوان بنام افغانستان است.

آریانا سعید، که با آهنگ های در مورد آزار زنان، حق و حقوق زنان و دیگر مسایل اجتماعی، اذهان عامه را متوجه این موضوعات ساخته است و خود در جامعه سنتی افغانستان، با یک نوع سنت شکنی در روی ستیژ ظاهر شده است، همواره آماج حملات لفظی هموطنان اش قرار گرفته است.

حسیب سائد، مدیر برنامه های آریانا سعید میگوید برای این هنرمند، این الفاظ یک امر معمول شده است اما زمانی که خانم سعید در صفحه فیس بوک اش به مرگ تهدید شد، دیگر این وضعیت برایش غیر قابل تحمل گردید و به ریاست امنیت ملی افغانستان غرض شکایت، مراجعه کرد.

به گفته آقای سائد شخصی که نام و نشان اش کاملاً هویدا است، بدون هرگونه هراسی خانم آریانا را تهدید به مرگ کرده است.

" یک آقا از طریق فیس بوک برای کسی که آریانا سعید را از بین ببرد، جایزه نقدی تعیین کرده بود. ما این پیام را از روی پرده کامپیوتر عکس برداری کردیم که در آن عکس این مرد و تمام معلوماتش شامل بود، و این عکس را به امنیت ملی، تسلیم کردیم."

آقای سائد در صحبت خود با صدای امریکا گفت که متاسفانه یکی از پیام های که تحت این تهدید نوشته شده بود، به گفتۀ آقای سائد از جانب یک کارمند امنیتی می باشد که تهدید این مرد را یک قدم درست خوانده اما به او مشوره داده است که بهتر است از طریق فیس بوک این موضوع را مطرح نکند.

البته صدای امریکا نمی تواند تصدیق کند که حساب فیس بوک این مامور امنیتی حقیقی است و یا جعلی.

حسیب سائد می گوید که تا حال هیچ پاسخی از ریاست امنیت ملی دریافت نکرده اند.

قانون امنیت سایبری

محمد ایمل مرجان، رئیس عمومی تکنالوژی معلوماتی وزارت مخابرات میگوید که تا حال در افغانستان قانونی وجود ندارد که توهین و یا تهدید در صفحات اجتماعی انترنت را به عنوان یک جرم تعریف کند. به همین علت وزارت مخابرات پیش نویس قانون سایبری را طی دوماه آینده به پارلمان پیشکش خواهد کرد.

"در این قانون، جرایم سایبری و مجازاتی را که حکومت باید در مقابل مرتکبین تطبیق کند، تعریف کرده ایم. امیدواریم که بعد از توشیح قانون، برای مردم حداقل این بخش واضح شود که با استفاده از آزادی بیان، افراد میتوانند نظریات خود را از طریق صفحات اجتماعی ابراز دارد اما مواردی که آزار دهنده و بیانات نفرت بار میباشد، کاملاً واضح شود و آگاهی داده شود که کدام موارد جرم پنداشته میشود."

باوجودی که آریانا سعید و افراد دیگری که از طریق صفحات اجتماعی مورد تهدید و آزار قرار گرفته اند قانون امنیت سایبری را یک گام مثبت میدانند اما کارشناسان تکنالوژی معلوماتی به این باور اند که این قانون که بر گرفته از قوانین جهانی امنیت سایبری است، پلانی دارد که تطبیق آن مستلزم سیستم های عملی و لوژیستکی میباشد که در افغانستان اصلاً وجود ندارد.

حسیب سائد، مدیر برنامه های آریانا سعید با اشاره به نبود آدرس و اطلاعات دقیق انترنیتی افراد می گوید:

" این یک آرزوی خیالی است که در سال های نزدیک همچو قدمی در افغانستان برداشته شود. زیرا در کشوری که حتی آدرس خانه های مردم مشخص نیست، در کشوری که منازل و سرک ها نمره ندارد، چگونه میتوان اطلاعات و نشانی دقیق از کسانی داشت که حساب انترنتی دارند."

این در حالیست که طی یک سال اخیر حتی ادارات امنیتی افغانستان هم هدف هکر ها قرار گرفته و به سیستم های انترنتی این ادارات نفوذ کرده اند. به همین علت وزارت مخابرات روی ایجاد یک تیم پاسخ سریع سایبری مشغول کار است و افراد را برای تحقیق در مورد جرایم احتمالی سایبری تعلیم میدهد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG