لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت از بی کیفیت بودن عرضه خدمات صحی در دایکندی


باشندگان ولایت دایکندی از بی کیفیت بودن عرضه خدمات صحی، برخورد نادرست داکتران با مریضان، و کمبود پرسونل طبی و ادویه شکایت می کنند.

با آنکه مسئولان محلی ولایت دور افتاده و کوهستانی دایکندی، عرضه خدمات صحی در این ولایت را درحال پیشرفت می خوانند اما باشندگان این ولایت ازعرضه پایین خدمات صحی شکایت دارند.

گلنار باشنده ولسوالی خدیر ولایت دایکندی که حدود 25 سال سن دارد، می گوید به خاطر ولادت طفلش و نجات جان خود به شفاخانه نیلی مرکز این ولایت اننقال یافته است تا دراین شفاخانه ولادت نماید.

او میگوید اما؛ به اثر بی توجهی قابله ها وکیفیت پایین خدمات صحی دراین شفاخانه، داکتران وقابله ها به او دارو های مسکن تجویز نموده که درنتیجه طفلش قبل ازولادت ازبین رفته است.

سید علی اکبر شوهر این زن بیمار نیز، از برخورد نادرست داکتران و قابله های این شفاخانه شکایت دارد، او می گوید با آنکه خانمش درد شدید داشته اما داکتران به او رسیدگی نکرده اند.

شوهر این زن مسئولان بخش صحی این شفاخانه ولایتی را به ضعف مدیریت و بی کفایتی متهم کرده خواهان برکناری آنان است.

رئیس صحت عامه دایکندی از بین رفتن این طفل در شفاخانه نیلی را تائید نموده از آغاز بررسی ها در این مورد سخن می گوید.

داکتر تیمور یوسفی رییس اداره صحت عامه این ولایت میگوید در صورتی که داکتران و قابله های این شفاخانه سهل انگاری کرده باشند با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

دایکندی از ولایات کوهستانی و صعب العبور افغانستان می باشد که باشندگان آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

باشندگان این ولایت هر از گاهی دولت مرکزی را به بی توجهی نسبت به عرضه خدمات رفاهی متهم کرده می گویند که دردوازده سال گذشته کوچکترین گامی برای بهبود وضعیت زندگی آنان ازسوی دولت دردایکندی برداشته نشده است.

ولایت کوهستانی دایکندی دارای هشت واحد اداری است که برعلاوه یک شفاخانه ولایتی درمرکزنیلی، نزدیک به چهل مرکزصحی دیگر اکنون درسطح آن فعالیت دارند اما پراکنده بودن قریه جات عرضه خدمات صحی معیاری را دراین ولایت مشکل ترساخته است.

محدود بودن مراکز صحی و نبود داکتران متخصص در این ولایت یکی ازچالش های عمده به شمار می رود که همواره شکایت های باشندگان این ولایت را به همراه داشته است.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG