لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی موسسات ماین‌پاکی از ماین‌گذاری‌های جدید در افغانستان


پروگرام ماین‌پاکی در سال ۱۹۸۹ در افغانستان آغاز شد و از آن زمان تا اکنون ساحات زیادی از وجود ماین پاکسازی شده است
پروگرام ماین‌پاکی در سال ۱۹۸۹ در افغانستان آغاز شد و از آن زمان تا اکنون ساحات زیادی از وجود ماین پاکسازی شده است

مقام‌های پروگرام ماین‌پاکی در کابل می‌گویند که با گذشت حدود ۲۸ سال از آغاز پروگرام ماین‌پاکی در سال ۱۹۸۹ میلادی در افغانستان، هنوز هم هر ماه ۱۴۰ تن که ۶۵ درصد شان زنان و کودکان اند، قربانی ماین می‌شوند.

ویس‌احمد برمک، وزیر مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که هرچند سه بر چهار حصۀ ساحاتی که در زمان "تجاوز قشون شوروی وقت" ماین‌گذاری شده بود، پاکسازی شده است، اما به گفتۀ وی، تحقیقات آنان نشان می‌دهد که مخالفین مسلح نیز جدیداً ساحات را ماین‌گذاری می‌کنند که چالش‌های بزرگ را فراراه روند ماین‌پاکی به میان می‌آورد.

آقای برمک گفت "در دو سال گذشته که جنگ در ولایات مختلف گسترش یافته، با تأسف مخالفان نظامی حکومت افغانستان؛ طالبان و سایر گروه‌ها که بر ضد حکومت افغانستان می‌جنگند، آنان نیز از انواع مختلف ماین کار می‌گیرند و ماین‌گذاری می‌کنند. برخی مواد منفجرناشده که در برخی ساحات باقی مانده، یک تهدید جدی را ایجاده کرده و کار ما را دو برابر ساخته است".

امروز سه شنبه چهارم اپریل، روز جهانی ماین‌پاکی است که از سوی برخی مؤسسات ماین‌روبی تجلیل شد.

ماین‌گذاری‌های جدید

بر اساس یک سروی جدید وزارت مبارزه با حوادث طبیعی، مخالفین مسلح حکومت افغانستان در ۱۱ ولایت جنگ‌زده تا حدود چهار کیلومتر مربع را جدیداً ماین‌گذاری کرده اند.

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۹ میلادی، با خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان، در این کشور پروگرام ماین‌پاکی را آغاز کرد. در ۲۸ سال گذشته، در پهلوی موسسات ماین‌ پاکی خارجی، برخی مؤسسات داخلی افغان نیز ماموریت ماین‌پاکی را به پیش می‌برند.

بر اساس ارقام مؤسسات ماین‌پاکی در افغانستان، در ۲۸ سال گذشته، ۲۰۰ ماین‌پاک افغان هنگام ماین‌پاکی جان باخته اند و ۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند که اکنون با معیوبیت زندگی دشواری را سپری می‌کنند.

کاهش ماین پاکی در افغانستان

در حال حاضر، حدود هفت هزار ماین‌پاک در موسسات داخلی و خارجی ماین‌پاکی کار می‌کنند. بر اساس گزارش‌ مؤسسات ماین‌پاکی، این رقم در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ۱۴ هزار تن می‌رسید.

شهاب حکیمی، رئیس موسسۀ ماین‌پاکی در افغانستان موسوم به (آی-ام-دی-سی)، دلیل کاهش کارمندان موسسات ماین‌پاکی را، کاهش کمک‌های جامعۀ جهانی به پروگرام ماین‌پاکی عنوان کرد.

آقای حکیمی به تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت، شماری از کشورهای اروپایی، جاپان و ایالات متحده امریکا شامل کشورهای کمک‌کننده به پروگرام ماین‌پاکی اند. اما او افزود که بیشتر کمک‌ها را به این پروگرام حکومت امریکا انجام می‌دهد.

او گفت "اگر تا ماه اپریل امسال جامعۀ جهانی کمک کند و ما پروگرام‌های ماین‌پاکی را مثلی که قبلاً داشتیم، داشته باشیم،تا سال ۲۰۲۳ میلادی، به آن هدف دست می‌یابیم که افغانستان عاری از ماین پیش‌بینی شده است".

به گفتۀ مقام‌های پروگرام ماین‌پاکی، افغانستان به ۷۰۰ میلیون دالر امریکاییی کمک جهانی نیاز دارد تا با این هزینه بتواند که در سال ۲۰۲۳ میلادی، این کشور را از وجود ماین پاکسازی کند.

XS
SM
MD
LG