لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: حملات از آن سوی خط باید متوقف شود


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان که امروز سه شنبه در مراسم دومین سالگرد یادبود مارشال محمدقسیم فهیم سخنرانی می‌کرد، بدون این که از کشوری نام ببرد، گفت که باید حملات از آن سوی خط برای همیشه متوقف گردد.

عبدالله عبدالله گفت که این حملات بیانگر ارزش‌های همسایه‌داری و دوستی نیست.

آقای عبدالله گفت "در رابطه به مسأله‌ای که در این شب و روز حاد شده، به جاست که در همچون یک محفلی یادآوری کنم، انداخت‌های از آنطرف خط باید یکبار قطع شود و برای همیشه."

رئیس اجرائیه گفت که این کار در هیچ صورتی با نیت جمهوری اسلامی افغانستان، به ارتباط روابط دوستی با کشورها و همسایه‌ها مطابقت ندارد.

او گفت "وقتی می‌بینیم مردم ما آواره می‌شود به خاطر انداخت‌های که از آن سوی خط صورت می‌گیرد، اگر تا به حال صبر و تحمل صورت گرفته این نباید به هیچ صورتی نادیده گرفته شود. نیت ما در رابطه به دست دوستی که دراز کردیم صادقانه است، اما در دفاع از کشور خود هم به حیث وظیفۀ ایمانی، دینی و ملی خود را مکلف می‌دانیم."

مقامات نیروهای سرحدی به رسانه‌ها گفته اند که چهار روز پیش نیروهای سرحدی پاکستان در منطقۀ سرحدی ولسوالی گوشته نخست حملات راکتی انجام دادند و پس از آن برای چند ساعتی با اسلحۀ سبک شلیک کرده اند که در نتیجه شماری از خانواده‌ها مناطق سرحدی مجبور به ترک منازل شان شده اند.

پیش از این نیز مقامات حکومت افغانستان از حملات راکتی بر ولایات سرحدی افغانستان از آن سوی خط دیورند خبر داده بودند.

پاکستان هنوز در مورد درگیری‌های اخیر ولسوالی گوشته چیز نگفته است.

سالگرد مارشال فهیم

امروز به مناسبت دومین سالگرد یادبود مارشال قسیم فهیم همایش بزرگی در اکادمی نظامی مارشال فهیم برگزار گردیده بود که در آن افزون بر اشتراک مقامات بلندپایه حکومتی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و شماری از سران و قوماندانان مجاهدین نیز سهم گرفته بودند.

در این نشست، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حامدکرزی، محمدکریم خلیلی، استاد عبدالرب رسول سیاف و محمدمعصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع سخنرانی کردند.

سخنرانان افزون بر یادآوری از کارکردهای مارشال فهیم، روی وضعیت کنونی افغانستان به ویژه تلاش‌های که در مورد صلح جریان دارد، نیز صحبت کردند.

محمدکریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح و معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان در سخنانش در مورد تلاش‌های صلح گفت که جنگ بر افغان‌ها تحمیل شده و دفاع از وطن واجب است.

آقای خلیلی گفت "حالا هم ما تأکید می‌کنیم بر صلح و ختم جنگ، صلح با عزت، صلحی که با حفظ خطوط قرمزی که وجود دارد در افغانستان، به هیچ وجه هیچ فرد افغانستان و ملت افغانستان صلح را با قربانی‌کردن دستاوردهای بزرگی که ما در این فصل جدید به دست آوردیم، نه قبول دارد و نه قبول خواهد کرد."

محمدکریم خلیلی افزود که صلح ضرورتی است که افغانستان به آن نیاز دارد و باید در بین افغان‌ها به وجود بیاید.

استاد عبدالرب رسول سیاف یک رهبر پیشین جهادی با تأیید سخنان آقای خلیلی گفت که ملت صلح واقعی را می‌خواهند.

استاد سیاف گفت به حکومت افغانستان پیشنهاد این است، پیش از این که جلوتر برود و دوباره راه برگشتی در عقب نداشته باشد، بهتر است که اول با ملت خود سازش کند.

این رهبر پیشین جهادی گفت که بارها از دولت خواسته است تا زمینۀ مشارکت از خاک را برای ملت آماده کند.

او هشدار داد که اگر دیده شود که نوامیس و خاک افغانستان در خطر است، بدون اجازۀ حکومت وارد سنگر خواهند شد.

آقای سیاف افزود "منظورم این نیست که ما دست به ماشه باشیم و بر یکدیگر شلیک کنیم، آنها زیر چتر دولت زنده‌گی می‌کنند. چه مخالف چه موافق مثل همین تالار زیر یک چتر زنده‌گی می‌کنند، با آنها چرا مشکل خود را حل نمی‌کنید، چرا هم نظر نمی‌شوید، چرا با یک نظر پیش نمی‌روید، حالا که جلو بروید ولی مشوره ملت را نداشته باشید، پشیمان خواهید شد."

استاد سیاف یک بار دیگر از حکومت خواست که هنگام ساخت پالیسی صلح با مخالفین مسلح، نظرات تمام جهت‌های سیاسی را بگیرد.

همچنان استاد سیاف جنگ کنونی نیروهای امنیتی افغان در مقابل طالبان مسلح را از نگاه دینی روا دانست و خطاب به طالبان و سایر گروه‌های مسلح مخالف دولت گفت که از ویرانی وطن خود دست بکشند؛ چرا که نیروهای امنیتی افغان بر اساس مسؤولیت دینی از خاک خود دفاع می‌کنند.

در این همایش، محمدمعصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز در سخنرانی خود گفت که جنگ در روستاهای افغانستان مردی نیست، بلکه به باور او مردی آن است که برای دفاع از خاک وطن باید در جنگ‌های سرحدی سهم گرفته شود.

مارشال محمدقسیم فهیم دو سال پیش در همین روز چشم از جهان فروبست.

او در چهار دهۀ گذشته اولین مارشالی بود که به حیث معاون اول حامدکرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان کار می‌کرد و در آن زمان پس از بیماری طولانی در منزلش جان داد.

XS
SM
MD
LG