لینک های دسترسی

Breaking News

عاملین حادثه سنگین به څارنوالی نظامی معرفی میشوند


یک هیات مشترک ولسی جرگه و مشرانو جرگه امروز جمعه جهت بررسی حادثه ولسوالی سنگین به هلمند رسیده است
یک هیات مشترک ولسی جرگه و مشرانو جرگه امروز جمعه جهت بررسی حادثه ولسوالی سنگین به هلمند رسیده است

محمد جان رسولیار، معاون والی هلمند به روز جمعه در گفتگو با رادیو آشنای صدای امریکا گفت که اکنون ۵ تن از منسوبین اردوی ملی که به پرتاب مرمی هاوان در یک منزل شخصی - که مراسم عروسی در آنجا جریان داشت - مضنون میباشد شناسایی شده اند تا بعدا به منظور انجام تحقیقات به سارنوالی نظامی معرفی شوند.

آقای رسولیار گفت که یک هیات مشترک پارلمانی به ریاست زلمی زابلی، رییس کمیسیون شکایات مشرانو جرگه هم امروز جمعه به هلمند رسیده است تا در محل حادثه رفته با قربانیان رویداد گفتگو و مذاکرات انجام دهد.

آقای رسولیار میگوید که این هیات مشترک پارلمانی که به هلمند رسیده است قبل از مواصلت به هلمند در کابل از لوی سارنوالی افغانستان تقاضا کرده است تا در مورد این حادثه تحقیقات انجام بدهد.

چهارشنبه شب در دهکده یی بنام بایزو کلی مربوط به ولسوالی سنگین ولایت هلمند از سوی اردوی ملی بالای یک منزل شخصی که مراسم عروسی در آنجا جریان داشت فیر هاوان صورت گرفته بود که در نتیجه اصابت مرمی به گفته مقامات محلی هلمند به تعداد ۳۵ تن کشته و ۶۷ نفر مجروح شده اند.

منسوبین اردوی ملی ادعا میکنند که افراد مسلح مخالفان از یک منزل دیگر در جوار همین خانه از سوی مخالفان مسلح بالای پوسته های اردوی ملی حمله شده است.

آقای رسولیار معاون ولایت هلمند میگوید که دیروز پنجشنبه یک هیات به ریاست سرپرست ولایت هلمند هم به محل حادثه رفته از نزدیک با قربانیان حادثه دیدار نموده به اعضای خانواده قربانیان حادثه و مردم محل وعده داده است که در مورد این رویداد تحقیقات انجام میدهند و مرتکبین و عاملین قضیه را مجازات مینمایند.

این تعهد و تکرار وعده های مقامات برای انجام تحقیقات و مجازات برای عاملین قضیه درست درحالی صورت میگیرد که از دیروز بدینسو شماری از فعالان جامعه مدنی هلمند و نماینده گان مردم متضرر در شهر لشکرگاه مقابل مقام ولایت به رسم اعتراض خیمه ها نصب کرده خواهان انجام تحقیقات شفاف در مورد قضیه میباشد.

به همین ترتیب این اعتراض کننده گان خیمه نشین لشکر گاه از رییس جمهور محمد اشرف غنی به گونه جدی مطالبه دارند که در دستگاه اداری نظامی و انتظامی ولایت هلمند تغییرات اساسی به وجود بیاورد.

به اساس راپور ها از مدت تقریبا چهار ماه بدینسو در ولسوالی سنگین ولایت هلمند جنگ و نبرد شدید میان نیروهای امنیتی افغانستان و مخالفان مسلح جریان دارد که درنتیجه همین جنگ و نبرد دهها تن گشته و زخمی شده اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG