لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: اخراج خبرنگاران افغان از پاکستان زندگی آنان را با تهدید مواجه می‌کند


عکس آرشیف، تجمع اعتراضی گروهی از خبرنگاران افغان در پاکستان
عکس آرشیف، تجمع اعتراضی گروهی از خبرنگاران افغان در پاکستان

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که بیش از ۲۰۰ خبرنگار در معرض خطر اخراج اجباری از پاکستان قرار دارند.

این سازمان ناوقت جمعه سوم نومبر (۱۳ عقرب) با نشر بیانیه‌ای گفته است که بازگرداندن اجباری این خبرنگاران به افغانستان جان آنها را به خطر می‌اندازد.

گزارشگران بدون از مقامات پاکستانی خواسته است که به این خبرنگاران اجازه دهند که در آن کشور بمانند و امنیت آنان را تضمین کند.

در بیانیه آمده است: "بازگرداندن اجباری خبرنگاران افغان که به پاکستان گریخته اند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و کاملاً غیرقابل قبول است. این روزنامه‌نگاران که برخی از آنها اطلاعات حساسی را منتشر می‌کردند، اغلب مورد تهدید قرار می‌گرفتند و برای حفظ جان خود به پاکستان پناه ‌بردند".

این سازمان که با شماری از خبرنگاران افغان در پاکستان صحبت کرده، گفته است که از زمان تصمیم حکومت این کشور مبنی بر اخراج مهاجرین غیرقانونی، خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته و توسط افسران پولیس پاکستان مورد آزار و اذیت، اخاذی و بازداشت خودسرانه قرار گرفته اند.

برخی خبرنگاران به سازمان گزارشگران بدون مرز گفته اند که فشار بر صاحب خانه‌ها برای اخراج مستاجران افغان افزایش یافته و درخواست ویزه و یا تمدید آن پرچالش و زمانگیر شده است.

یک خبرنگار افغان که در سپتمبر ۲۰۲۲ به پاکستان فرار کرده و به دلایل ایمنی خواست نامش فاش نشود، گفته است: "بازگشت اجباری به افغانستان به منزله فرستادن ما به قتلگاه است".

این خبرنگار، برای بسیاری از رسانه‌های خارجی در افغانستان کار کرده که پس از تهدید مقامات طالبان به دلیل گزارش‌هایی که توسط یکی از شبکه‌های تلویزیونی خارجی، پخش شد، فرار کرده است.

به گفتۀ او هرچند که مجوز اقامت موقت را دارد، اما هنوز هم توسط پولیس پاکستان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و از اینکه اخراج شود، می‌ترسد.

او گفته است: "من در کشورم به اتهام جاسوسی برای رسانه‌های خارجی، خراب‌کاری و تبلیغات منفی و همچنین حمایت از حقوق زنان تحت پیگرد قانونی هستم. مرگ در آنجا در انتظار من است. من مجبور شدم کشورم را ترک کنم تا زنده بمانم".

خبرنگار دیگری که خواست نامش فاش نشود، به سازمان گزارشگران بدون مرز گفته که در جولای سال گذشته پس از پوشش رویدادهای مربوط به خشونت طالبان، به‌ ویژه علیه زنان، مجبور به فرار به پاکستان شده است.

به گفتۀ سازمان گزاشگران بدون مرز، در آخرین لحظه به او هشدار داده شده بود که یک گروه مسلح مرتبط با حکومت طالبان قصد دارد او را بکشد.

او گفته است: "من مجبور شدم کشورم را ترک کنم تا زنده بمانم. بعد از رفتن، رژیم چند تن از اعضای خانواده‌ام را بازداشت کرد. اگر به آنجا برگردم، با خطر مرگ روبرو خواهم شد".

یکی دیگر از خبرنگاران افغان گفته است که پس از سقوط کابل به دست طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱، دو بار در افغانستان بازداشت و شکنجه شده است. او سرانجام در مارچ ۲۰۲۲ پس از چند هفته مخفی شدن توانست به پاکستان فرار کند.

او که آسیب نیز دیده است، به سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: "اگر پولیس پاکستان مرا اخراج کند، جانم در خطر بزرگی قرار خواهد گرفت".

یک روزنامه‌نگار مستقر در شمال افغانستان که در جون ۲۰۲۲ پس از چندین بار تهدید و بازداشت در ارتباط با کارش برای یک شبکه تلویزیونی خارجی به پاکستان گریخت، به گزارشگران بدون مرز گفته است که او قربانی آزار و اذیت فزاینده افغان‌های بدون مدرک شده است.

این خبرنگاران افغان گفته است که مقامات استخباراتی پاکستان او را به مدت پنج ساعت بازداشت کردند و تلیفون و ایمیل‌هایش را بازرسی کردند.

به گفتۀ او زندگی روزمره‌اش اکنون بیش از پیش غیرقابل تحمل شده و دیگر جرات نمی‌کند که از خانه بیرون برود، دو فرزندش نمی‌توانند به مکتب بروند و همسرش شاهد علایم استرس روانی فزاینده‌ است.

او گفته است: "من از کشورهایی که مهاجرپذیر خواهش می‌کنم که اکنون به ما که در خطر هستیم کمک کنند. از آنها می‌خواهم که اقدام کنند و ما را نجات دهند. در کشورم، من در خطر کشته شدن هستم. تنها زمان کوتاهی تا آغاز اخراج واقعی افغان‌های بدون مدرک باقی مانده است".

حکومت موقت پاکستان به ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد تا اول نومبر مهلت داد که به کشورشان برگردند. بر اساس تصمیم حکومت پاکستان، پس از تاریخ تعیین شده، مهاجرین فاقد مدارک قانونی که یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر آنها افغان اند، پس از نگهداری در مراکز خصوصی از این کشور اخراج خواهند شد.

مقامات پاکستانی قبل از پایان مهلت نیمه شب چهارشنبه برای خروج مهاجران فاقد اسناد قانونی از این کشور، روند جمع‌آوری این پناهجویان را آغاز کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG