لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش کشت کوکنار در زمان کار والیان و وزیران سرپرست


بیشترین مقدار کوکنار در هلمند کاشته شده است
بیشترین مقدار کوکنار در هلمند کاشته شده است

مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر می گویند که کار والیان و وزرای سرپرست در افزایش کشت کوکنار در افغانستان نقش قابل ملاحظه داشته است. به گفتۀ مقام های این وزارت دهقانان از خلای ناشی از تاخیر معرفی کابینه استفاده کرده و کشت کوکنار را افزایش داده اند.

محمد ابراهیم ازهر معین مالی و پلان گذاری وزارت مبارزه با مواد مخدر به صدای امریکا گفت که تغییر صلاحیت والیان به سرپرستان ولایت ها نیز در افزایش کشت کوکنار نقش داشته است.

در اکثر ولایات گرمسیر به ویژه ولایت های شرقی و جنوبی و برخی مناطق غربی افغانستان در ماه های عقرب و قوس کوکنار کشت می شود؛ درست در زمانیکه وزارتخانه ها و ولایت های افغانستان از سوی مقام های سرپرست اداره می شد.

مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر می گویند که اکنون فرصت از دست رفته است، اما به گفتۀ وی برای سال آینده طرح تخریب کشتزار های کوکنار مد نظر است تا در ساحاتی که کوکنار در آن بیشتر کشت شده است، تطبیق شود.

پیش از این مسوولین گفته بودند که به درازا کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و مصروف شدن نیرو های امنیتی به تامین امنیت انتخابات فرصت ها را برای کشت کوکنار در افغانستان مساعد ساخته و سبب بلند رفتن کشت کوکنار در نقاط مخلتف افغانستان گردیده است.

این در حالیست که انتخابات پارلمانی افغانستان نیز در راه است و بر اساس قانون باید این انتخابات در بهار سال ۱۳۹۴ برگزار گردد.

طرح امحای مزارع کوکنار

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله ابراز امیدواری می کند که که تا بهار سال ۱۳۹۴ در هماهنگی با سایر وزارت های سکتوری طرحی را بسازند که پولیس مبارزه با مواد مخدر پس از این در وظایف اصلی خود توظیف شود نه در وظایفی که استقامت کاری اش نمی باشد.

آقای احمدی می گوید که روی یک طرح تازه کار می کنند و پس از آن که وزیر داخله جدید از پارلمان رای اعتماد بگیرد و کارش را آغاز کند آن را با وی در میان خواهند گذاشت.

به اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر ۹۶ در صد کوکنار در سال جاری تنها در ۴۱ ولسوالی کشت شده است. بر اساس معلومات این وزارت، همۀ این ولسوالی ها شناسایی شده و برای تخریب کشتزار های کوکنار برنامه هایی رویدست است.

به اساس تازه ترین سروی ها ۸۹ در صد کوکنار در سال ۲۰۱۴ میلادی در ولایات هلمند، قندهار، ننگرهار و فراه کشت شده است که از این میان ۴۶ در صد آن تنها در ولایت هلمند کشت شده است.

ولسوالی های نادعلی، نهرسراج، میوند، خاشرود، بکوا، کجکی، نوزاد، گرمسیر، موسی قلعه و خانشین از جمله ولسوالی هایی اند که بیشترین کشت کوکنار در آن صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG