لینک های دسترسی

Breaking News

گفتمان، نیازی برای همدیگر پذیری بین جوانان


محصلان جوان ولایت غزنی می گویند که گرچه برنامه گفتمان‌های غیرسیاسی بین محصلین پوهنتون های غزنی برگزار می شود اما نیاز است تا دامنه همچوبرنامه ها گسترش داده شود.

سکینه جمال یکی از محصلین رشته قابلگی درغزنی می‌گوید:" گفتمانها ودیالوگ درسطح پوهنتونها ومکاتب آنقدر گسترده نیست که ازآن به صورت خوب بهره مند شویم اما افزایش این گفتمانها معمولاًسبب تأثیرگذاری مثبت روی بهبود وضعیت اجتماعی درولایات می شود".

شماری از این محصلین راه اندازی گفتمان‌های علمی وبحث روی حل مشکلات اجتماعی را درپوهنتون های کشور یکی از راه حل های مهم درجهت ترویج فرهنگ گفتگوشنود مسالمت آمیز بین اقشار کشور می دانند.

برخی از محصلان پوهنتون های غزنی می گویند که راه اندازی همچو برنامه های گفتمان سبب افزایش اطلاعات، پیدایش راه حل هابرای بسیاری از مشکلات وحتی کاهش ناامنی ها و مسئولیت پذیری جوانان شده برحل دوامدار مشکلات اجتماعی دراین ولایت کمک می کند.

مزاری محجوب یکی از فعالان اجتماعی درولایت غزنی می گوید:" خواهش من ازنهاد های مختلف به خصوص جامعه مدنی ونهاد های علمی این است که جلسات مختلف را افزایش دهند تا زمینه بیشتر برای جوانان ایجاد شود وآنان ازاین طریق احساسات شانرا تحت کنترول داشته باشند وازاین طریق قوه بیان وقوه تحلیل خود را رشد دهند."

باآنکه میزان سواد درطی یک ۱۵ سال اخیر در جامعۀ افغانی افزایش یافته است اما دربسیاری موارد مناظره ها روی مشکلات اجتماعی تبدیل به منازعه شده وتنش ها وجنجال های اجتماعی درکشور را افزایش داده است.

کارشناسان می‌گویند که با تدویر برنامه های گفتمان و راه اندازی جلسات راه‌کار سنجی برای کاهش معضلات اجتماعی ازیک سو فرصت تفکرمثبت را برای جوانان به‌وجود می آورد وازسوی دیگرزمینه همدیگر پذیری بین اقشار کشورفراهم می سازد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG